شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

مقالات

ارتباطات انسانی در کلاس درس

ارتباطات انسانی در کلاس درس

ارتباطات انسانی در کلاس درس

نویسنده: دکتر علی ‌اکبر فرهنگی  

نشر: تهران، مدرسه

نوبت چاپ: اول، 1400

 

یکی از مهم‌ترین اصول اثربخشی معلمان، مؤلفه ارتباط و تعامل وی با دانش‌آموزان است. برقراری ارتباط مؤثر معلمان، مهم‌ترین عامل انگیزه‌بخش در ایجاد شوق یادگیری دانش‌آموزان تلقی می‌شود. به عبارت دیگر، اگر معلم نتواند ارتباطی خوب با دانش‌آموزان برقرار کند، نمی‌تواند فرایند تدریس را خوب مدیریت کند.

ارتباطات در معنای وسیع «تسهیم تجربه‌ها» تعریف شده است. در تعریف دیگری، ارتباط به فرایند تفهیم و تفاهم و تسهیم معنی اطلاق شده است.

در این راستا، آقای دکتر علی ‌اکبر فرهنگی، متخصص حوزه ارتباطات، کتابی با عنوان «ارتباطات انسانی در کلاس درس» تألیف و سعی کرده است این موضوع را در کلاس درس تبیین کند. وی ارتباطات را چنین تعریف کرده است: «کلیه فعالیت‌های گفتاری، نوشتاری و کرداری یا حرکتی که برای انتقال معنی یا مفهوم یا اثرگذاری و نفوذ بر دیگران به کار گرفته می‌شوند».

این کتاب در 11 فصل تنظیم شده و انتشارات مدرسه در سال 1400 آن را چاپ کرده است:

فصل 1: چیستی ارتباطات

فصل 2: مدلی برای ارتباطات انسانی

فصل 3: ارتباطات اثربخش

فصل 4: ارتباطات رفتاری آموختنی و لازم برای معلمان

فصل 5: خویشتن و ارتباطات با دیگران

فصل 6: همدلی و گوش‌دادن مؤثر در کلاس درس

فصل 7: تصویری از معلمان در مسیر سرآمدی

فصل 8: ارتباطات غیرکلامی در کلاس درس

فصل 9: ارتباط‌گریزی و مدرسه

فصل 10: قدرت در کلاس درس

فصل 11: شناخت اضطراب معلمان

ارتباطات انسانی در کلاس درس



۱۱۷۷
کلیدواژه (keyword): رشد معلم، معرفی کتاب،ارتباطات انسانی در کلاس درس،
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.