سنجش کلاسی نوین
نویسنده: بروس بی. فری
مترجمان: دکتر اسماعیل سعدی پور، رها عابدی و فاطمه رسولی
ناشر: انتشارات مدرسه
نوبت چاپ: اول، 1396
سنجش و ارزشیابی میزان و کیفیت یادگیری دانشآموزان یکی از فعالیتهای اصلی معلمان تلقی میشود. در نگاه سنتی، به منظور سنجش و ارزشیابی، بیشتر بر پرسشهای کلاسی و برگزاری امتحانات در پایان هر یک از نوبتهای تحصیلی تأکید میشود. اما با تحول در نظریههای یادگیری، سنجش (بهویژه سنجش فرایندی) یکی از روشهای کمک به بهبود یادگیری تلقی میشود. لذا در یک تقسیمبندی کلی سنجش شامل محورهای زیر است:
1. سنجش برای یادگیری
2. سنجش از یادگیری
3. سنجش بهعنوان تجربه یادگیری
این کتاب که بر اساس اهمیت سنجش، بهویژه سنجش عملکردی، تدوین شده، موضوع سنجش را در 13 فصل با عنوانهای زیر مورد بحث قرار داده است که مطالعه آن را به همکاران مدرسه پیشنهاد میکنیم:
فصل اول: سنجش کلاسی نوین
فصل دوم: زبان سنجش کلاسی
فصل سوم: راهبرد سنجش بنیادی
فصل چهارم: سنجش تکوینی
فصل پنجم: سنجش پایانی (تراکمی)
فصل ششم: سؤالهای پاسخساخته و راهنماهای نمرهگذاری
فصل هفتم: سنجش مبتنی بر عملکرد
فصل هشتم: سنجش اصیل (واقعی)
فصل نهم: طراحی آزمون جامع
فصل دهم: انطباق آزمون
فصل یازدهم: نمرات سنجشهای کلاس
فصل دوازدهم: امتیازدادن
فصل سیزدهم: آزمونهای استانداردشده