1. سامانه دیجی فرم (digiform.ir)
دیجیفرم ابزاری تحت وب برای طراحی انواع سؤالات است. استفاده از این سامانه از طریق دستگاههای هوشمند مثل رایانه و تلفن همراه ممکن است. مزیت مهم دیجیفرم، دسترسی آسان و رابط کاربری بسیار ساده آن است. امکانات این سامانه عبارتاند از:
- تصحیح برخط آزمون و ارائه کارنامه؛
- امکان ارائه بازخورد عددی یا توصیفی به انتخاب معلم؛
- تعییـن زمـان و تاریـخ برای پاسخگـویی به سؤالات و نمـایش مدتزمان باقیمانده به دانشآموزان؛
- امکان جلوگیری از شرکت مجدد دانشآموزان در آزمون؛
- نمایش برخط و لحظهای عملکرد دانشآموزان؛
- ارائه گزارش تحلیلی از عملکرد دانشآموز و امکان پرینتگرفتن از آن.
2. کوییز ۲۴ (www.quiz24.ir)
کوییز ۲۴ سامانهای برخط است که خدمـات مربوط به برگـزاری آزمـون و تکالیـف را ارائه مـیکند. در این سامانه امکان تعریف انواع سؤالات و پروژهها وجـود دارد. برخلاف غالب ابـزارهای داخلی که بر آمادگی دانشآمـوزان برای آزمونهای چهارگزینهای تأکیـد میکنند، این سامانه به امکان اجرای پروژه و تکالیف ذهنی نیز توجه ویژهای دارد. یعنی معلمان میتوانند در آن پروژه تعریف کنند و دانشآموزان انواع فایلهای خواستهشده را تا زمان مقرر در سامانه بارگذاری کنند. سایر قابلیتهای کوییز 24 عبارتاند از:
- پشتیبانی از انواع سؤالات عینی؛
- امکان تعـریف پـروژه و دریافـت پـرونده گزارش کار در قالبهای گوناگون مثل متن، عکس و ویدئو؛
- امکان استفاده از بانک سؤالات گردآوریشده برای دانشآموزان (با پرداخت هزینه)؛
- امکان ارائه بازخورد عددی یا توصیفی به انتخاب معلم؛
- صدور کارنامه و ارائه بازخورد فوری پس از هر سؤال؛
- قابلیت افزودن بازخوردهای تشریحی توسط معلم؛
- امکان دریافت پرونده پیدیاف سؤالات و پرینتگرفتن از آنها؛
3. آزمون ۳۶۰ (www.azmoon360.com)
آزمون ۳۶۰ نیز بهطور تخصصی در زمینه برگزاری آزمونهای آنلاین فعالیت میکند. نرمافزار مدیریت آزمون این مؤسسه بر پردازش ابری مبتنی است. این نرمافزار منعطف است و امکان برگزاری آزمونهای چندگزینهای و تشریحی را دارد. امکانات آزمون 360 عبارتاند از:
ـ امکان جابهجایی تصادفی ترتیب سؤالات و گزینهها؛
ـ نمایش زمان باقیمانده از آزمون به دانشآموز؛
ـ امکان ثبتنام گروهی از طریق پرونده اکسل؛
ـ قابلیت چاپ سؤالات و پاسخنامه توسط معلم و دانشآموزان؛
ـ امکان ثبت کلید آزمون بهوسیله اسکنر؛
ـ قابلیت تعریف بازخورد و ارائه کارنامه.
جمعبندی
از آنجا که سنجش از طریق ابزارهای مبتنی بر وب آسانتر است، شرایطی را فراهم مـیآورد که بهدفعـات بیشتری پیادهسازی شود. در نتیجه، اجرای مکرر سنجـش مـیتواند شناخت بیشتری را، هم برای دانشآموزان و هم برای معلم ایجاد کند تا بتوانند فرایند یادگیری را بهتدریج بهبود بخشند و چشمانداز واقعبینانهتری را متصور شوند. از طرف دیگر، از آنجا که ارائه بازخورد در بسترهای تحت وب، فوری و شخصیسازی شده است، در بهبـود عملکرد تحصیلی یادگیرندگان تأثیر بیشتری خواهد داشت. با توجه به پیامدهای مثبت بهکارگیری ابزارهای سنجش در رویکرد تلفیقی، امیدواریم شاهد توسعه امکانات این ابزارها باشیم و شرایطی فراهم شود تا این ابزارها در دستـرس همه معلمان و دانشآموزان قرار گیرند.
منبع
Graham, C. R. (2006). Blended learning systems. The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs, 1, 3-21.