شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

مقالات

سفره‌ای برای هر ذائقه

  فایلهای مرتبط
سفره‌ای برای هر ذائقه

آموزش عمومی برای فرزندان ما یا شاگردان مدرسه یک بحث است و یافتن استعداد و هدایت هدفمند آنان به‌سوی زمینه‌های مثبت خدادادی آنان بحثی دیگر.

تربیت فرزندان در کانون خانواده و آموزش یک زندگی سالم و عاقلانه، یک هدف معمول برای همه والدین است، ولی آگاهی به توانمندی‌های فرزندان و آماده‌سازی شرایط برای رشد و تقویت استعدادهای ذاتی آنان یک وظیفه و رسالت مهم دیگر.

در این مبحث می‌خواهیم چه از دید یک معلم و چه از نقطه‌نظر والدین، به این مهم برسیم که بالاترین بهره‌وری در تربیت نوجوانان، شناخت توانمندی‌های بالقوه آنان و به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها در آن‌هاست.

در دهه ٦٠، پس از آنکه از دبیرستان علوی (تهران) فارغ‌التحصیل شدم و دوره کارشناسی ارشد جغرافیا را طی کردم، به‌عنوان معلم جغرافیا و سپس معلم راهنمای سال اول راهنمایی، در مدرسه نیک‌پرور (علوی) مشغول به کار شدم. مدیر مدرسه دکتر محمدعلی فیاض‌بخش بود. هر هفته جلسات مدیر و معلمان راهنما در مدرسه تشکیل می‌شد. در یکی از سال‌ها، پس از جلسات متعدد، قرار بر این شد با برنامه‌ریزی جدید، از ساعت 7.٥صبح تا 3 بعدازظهر کلاس‌های رسمی مدرسه برقرار باشد و از ساعت 3.٥ تا ٥ هم کلاس‌های آزاد (فوق برنامه) طراحی و عملیاتی شوند.

در کلاس‌های بعدازظهر درس‌ها و کارگاه‌هایی از موضوعات گوناگون طراحی شد و برای هر کدام مدرسی نیز تعیین شد. این موضوعات عبارت بودند از: کلاس نجوم، کلاس قالی‌بافی، ترجمه زبان انگلیسی، فن سخنرانی، کلاس‌های کامپیوتر، طراحی و نقاشی، و آشپزی.

ملزومات کار هم برای هر کلاس آماده شد و اتفاقاً کلاس نجوم را من به عهده گرفتم. این کلاس‌ها همراه بودند با نمایش فیلم و اسلاید. رصد شبانه، کار با تلسکوپ و... .

قبل از شروع دوره، با اولیای دانش‌آموزان جلسه‌ای توجیهی صورت داشتیم که آن‌ها هم در هدایت دانش‌آموزان به کلاس مورد علاقه شرکت کنند.

بعد از طراحی و آماده‌سازی این دوره، دانش‌آموزان در جریان برنامه جدید مدرسه و تغییر ساعات قرار گرفتند و اعلام شد کلیه شاگردان به مدت یک هفته در هر کلاسی که خواستند وارد شوند و با کلیات آن آشنا شوند. کلاس‌های دیگر را هم در این مدت تست کنند و ببینند کدام موضوع و حرفه را بیشتر می‌پسندند و دوست دارند و آنگاه تصمیم نهایی را بگیرند.

در این دوره، گرچه کلاس‌ها به‌طور مرتب تشکیل و آموزش داده می‌شدند و مهارت‌های عملی صورت می‌گرفتند، ولی هیچ‌گونه آزمون و نمره‌ای در کار نبود و هر کس مطابق علاقه‌های خود کلاسی را انتخاب و در آن شرکت می‌کرد.

 

نتیجه چه شد؟

نتیجه آنکه پس از گذشت چند سال از اجرای این برنامه، هر کس به استعداد و علاقه‌های ذاتی خود پی برده و در آن مورد با اشتیاق کار کرده بود و بسیار احساس رضایت و خشنودی می‌کرد. بسیاری از آن بچه‌ها امروز به شکلی در آن مسیر گام برداشته‌اند و با آن زندگی می‌کنند. به‌عنوان نمونه بد نیست اشاره کنم حمیدرضا یزدی در دوره راهنمایی در همان دهه ٦٠، در کلاس‌های نجوم خود من ورود پیدا کرد و در کلاس‌ها و برنامه‌های شبانه رصد ستارگان در اطراف تهران، و کار با تلسکوپ و عکس‌برداری از ستارگان، شرکت فعال داشت و با علاقه‌مندی بسیار این راه را ادامه داد. او در رشته فیزیک در دانشگاه ادامه تحصیل داد و بالاخره با رفتن به کشور فرانسه و اخذ دکترای رشته «آستروفیزیک1» به خواست درونی خود دست یافت و در حال حاضر در ایران یکی از کارشناسان موفق بخش نجوم در مؤسسه تحقیقاتی «بنیاد دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی» است.

هنوز با هم ارتباط داریم و ایشان همواره موفقیت خود را مدیون همان کلاس‌های فوق برنامه مدرسه راهنمایی می‌داند که مانند سفره‌ای با انواع گوناگون غذا در مدرسه گسترده شده بود تا هر کس مطابق علاقه و ذائقه‌اش غذای مورد علاقه‌اش را انتخاب و از آن استفاده کند.

پدر عزیز، مادر گرامی، سعی کنیم به طریقی علاقه‌ها و توانمندی‌های ذاتی و بالقوه فرزندانمان را کشف کنیم. با سفرهای گوناگون، با در معرض فضاهای علمی، ورزشی، هنری، اجتماعی، گردشگری، معنوی و فنی قراردادن آن‌ها، پس از کشف علاقه‌هایشان، امکانات و وسایل آن موضوع مورد علاقه را نیز فراهم کنیم و در دسترسش قرار دهیم. با این روش و در ادامه تحصیل، او راه را برای آینده خود پیدا می‌کند و ادامه می‌دهد. متأسفانه در اطراف خود دیده‌ایم فرزندانی را که در یک رشته دانشگاهی قبول و وارد می‌شوند، ولی پس از مدتی تصمیم می‌گیرند رشته خود را تغییر دهند که ممکن است موفق شوند یا دیگر خیلی دیر شده باشد.

آری، توجه به استعدادها، کشف آن‌ها و هدایت هدفمند می‌تواند میزان بهره‌وری علمی فرزندان و شاگردان ما را به بهترین شکل بالا ببرد و بهره‌مندشان کند.

 

پی‌نوشت‌

1. astrophysics


۲۱۱
کلیدواژه (keyword): رشد معلم،تجربه،آموزش عمومی،بهره وری در تربیت نوجوانان،شناخت توانمندی نوجوانان،آستروفیزیک،سفره ای برای هر ذائقه،منصور ملک عباسی،
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.