تحول اندیشمندانه
۱۴۰۱/۰۷/۰۱
نوسازی مجلات رشد موضوعی مستمر و دائمی است. نوسازی نیازمند اندیشهورزی است. بدون اندیشه، تفکر و خردورزی نوسازی حاصل نخواهد شد. اما سؤال کلیدی آن است که مبنای این اندیشهورزی کدام است؟
مبنای اندیشهورزی در نوسازی برنامههای درسی و مجلات رشد، از جمله مجله رشد معلم، عبارتاست از:
• بیانیه مقام معظم رهبری در زمینه هویتبخشی، مهارتآموزی و تولید دانشبنیان؛
• بیانات گام دوم انقلاب اسلامی؛
• مبانی نظری سند تحول؛
• سند برنامه درسی ملی؛
• راهنمای حوزههای تربیت و یادگیری؛
• نیازهای آموزشی معلمان و دانشآموزان؛
• تحولات فناوری.
برای برنامهریزی مجلات رشد بر اساس این مبانی، با حضور مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، جناب آقای محمدصالح مذنبی، جلسات متعددی تشکیل شد و چند رویکرد بهعنوان راهنمای کلان مجلات رشد موردتوافق قرار گرفت:
• مسئلهمحوری؛
• تربیت رسانهای؛
• سبک زندگی اسلامیایرانی؛
• هویتبخشی با تأکید بر هویت جنسیتی؛
• ساحتهای تعلیم و تربیت؛
• شایستگیهای پایه؛
• اهداف دورههای تحصیلی.
پس از برگزاری جلسات متعدد شورای کارشناسی مجلات با شورای مجله و نظر مخاطبان، برنامه سالانه مجله رشد معلم بر اساس رویکردهای گفتهشده تدوین شدند.
لازم به ذکر است، نوسازی نیازمند اندیشهورزی و اندیشهورزی نیازمند برنامهریزی است. بر اساس این منطق، در تدوین محتوای مجله رشد معلم در سال 1401، چندمحور در اولویت قرار گرفتهاند تا بتوانیم با کمک استادان و معلمان باتجربه، از طریق مقاله، گفتوگو، و تجربهنگاری، در توسعه شایستگیهای حرفهای معلمان تأثیرگذار باشیم. این محورها در قالب سؤالات زیر بهمنظور ژرفاندیشی و مداقه بیشتر تنظیم شدهاند.
• چگونه به دانشآموزان کمک کنیم بهدرستی مسئلهیابی و مسئلهشناسی کنند و از طریق پژوهش و دیگر روشهای خلاق، راهحلهای مناسب بیابند و آنها را در عرصههای زندگی فردی، اجتماعی و ارزشی خود بهکارگیرند.
• چگونه زمینه هویت اسلامی، ملی، خانوادگی و جنسیتی را در عصر رقمی (دیجیتال) در دانشآموزان تقویت کنیم؟
• چگونه سبک زندگی اسلامیایرانی را در زمینههایی چون کسبوکار، رشد جمعیت، محیط زیست، مصرف و فضای مجازی فرهنگسازی کنیم؟
• چگونه ساحتهای تعلیم و تربیت را بهصورت متوازن در دانشآموزان تقویت کنیم؟ معلمان چگونه میتوانند با طراحی و هدایت تدریس مسئلهمحور و تلفیقی در این مسیر نقشآفرین باشند؟
• در تربیت و یادگیری شایستهمحور سنجش چگونه باید باشد؟ آیا سنجش و ارزشیابی باید بهصورت درهمتنیده با آموزش و در خدمت یادگیری باشند؟
• چگونه در دوره پساکرونا از فناوری آموزشی در فرایند تدریس بهره بگیریم؟
• چگونه با شناخت بهتر استعدادها در هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان مؤثر باشیم؟
• چگونه مهارتهای روانشناسی خود را بالا ببریم تا بتوانیم در برقراری ارتباط مؤثر و روشهای تربیتی موفقتر عمل کنیم؟
• با توجه به عصر رقمی (دیجیتال)، چگونه میتوانیم فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را مدیریت کنیم؟
• چگونه میتوانیم سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی دانشآموزان را در سطح کلاس و مدرسه در تلفیق با فرایند تدریس بهبود بخشیم؟
• چگونه میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای شورای معلمان و گروههای آموزشی مدرسهمحور به توسعه حرفهای معلمان کمک کنیم؟
• چگونه میتوانیم با استفاده از ظرفیت جشنوارهها و مسابقات فرهنگی، علمی و عملی دانشآموزان روحیه پرسشگری را تقویت کنیم؟
• چگونه از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه (بوم) بهمنظور آموزش مهارتهای فنیوحرفهای، کارآفرینی و مهارتهای زندگی دانشآموزان بهره بگیریم؟
• با شادابی کلاس و مدرسه چگونه میتوانیم به رشد متعادل هیجانها و عواطف دانشآموزان کمک کنیم؟
محورهای ذکرشده مسئلهها و موضوعات کلیدی محتوای مجله رشد معلم در سال 1401 خواهند بود. امیدواریم با تلاش معلمان، کارشناسان و استادان بتوانیم زمینه گفتمان علمی را فراهم آوریم.
۵۵۱
کلیدواژه (keyword):
رشد معلم،سخن سردبیر،اندیشه ورزی،ساحت های تعلیم و تربیت،برنامه درسی،مجلات رشدمجلات رشد،برنامه ویژه مدارس،بوم،عظیم محبی