دنیای کسبوکار در حال تغییر و تحول است. این تغییر و تحول هم به خاطر گسترش علوم و فناوریهای نوین است و هم بهخاطر رشد علوم مدیریت. شاید 20 سال پیش همهچیز اینقدر تخصصی نبود. اینقدر جدی نبود. الان همهچیز جدی و تخصصی شده است. به هر حوزهای از کسبوکار که نگاه کنید، حرفهای جدید، فناوریهای جدید و روشهای جدید به وجود آمدهاند و بهسرعت هم در حال رشد و گسترش هستند. در شرکتهای بزرگ، در همه بخشها، از قسمت فنی تا بازاریابی و تا ارتباط و خدمات مشتریان، افراد متخصص حوزه خودشان حضور دارند و مشغول کار هستند.
کسبوکارها برای اینکه بتوانند روی پای خودشان بایستند و شکست نخورند، باید این علوم و فناوری را بشناسند. باید بتوانند از آنها استفاده کنند و باید بتوانند متناسب با موقعیت، هرکدام از آنها را که برای کسبوکارشان مناسب است انتخاب کنند و به کار بگیرند.
مدیر و کاسب موفق در این آینده کسی است که با مهارت مدیریت و بهرهوری، مثل مدیریت تولید و رهبری در کسبوکار، با مهارتهای ارتباطی مثل ارتباط با مشتری و مذاکره و اقناع، با مهارتهای ابزاری لازم برای کسب و کار مثل بازاریابی و فروش یا «خریدوفروش رقمی» (دیجیتال مارکتینگ) و سئو، با مهارتهای فناورانه مثل هوش مصنوعی و چاپگر سهبعدی، با مهارتهای زندگی که در دین ما بر آنها تأکید شده مثل مسئولیتپذیری و روشها و عادتهای درست زندگی روزانه، آشنا باشد و درباره آنها شناخت داشته باشد.
اگر خودتان را برای آینده بازار کار آماده میکنید، پس آیندهای درخشان در انتظار شماست. اگر کسبوکارتان را بهروز کنید و خودتان را برای آن آماده کنید، مطمئن باشید آینده برای شماست.