یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن برخی از دانشآموزان در حل مسئله، نداشتن تسلط بر فرایند حل مسئله است. خب در این نوشتار میخواهیم به این موضوع بپردازیم. ممکن است برای شما پیش آمده باشد که از نظر خودتان پاسخ سؤال یا مسئلهای را درست نوشتهاید و انتظار گرفتن نمره کامل آن را داشتهاید، اما با دیدن برگه تصحیحشده و نمرهای که گرفتهاید، متعجب شدهاید. شاید هم در لحظه اول به قضاوت معلم اعتراض کرده باشید. اما وقتی راهحل درست را که معلم در برگه نوشته ملاحظه کردهاید، متوجه اشتباه خود شدهاید. تا حدودی حق با شماست؛ چراکه نقشه و طرحی که برای حل آن مسئله کشیدهاید و راهحلی که در ذهن در نظر گرفتهاید، درست بوده است، ولی در واقع آنچه را بهعنوان پاسخ از ذهنتان گذراندهاید، خوب پیاده نکردهاید. در واقع نقشه خوبی کشیدهاید، اما آن را با دقت و به درستی اجرا نکردهاید. میدانید دلیل شکست شما در حل مسئله چه چیزی بوده است؟ شما دانش و اطلاعات لازم برای حل آن مسئله را داشتهاید، روش خوبی هم برای حل آن در نظر گرفتهاید و خیالتان هم بابت پاسخی که در ذهن داشتهاید راحت بوده، اما جواب نهایی اشتباه درآمده است! میدانید اشکال کار کجا بوده است؟ بله! نداشتن تسلط و نظارت دقیق بر راهحل خودتان.
برای درک بهتر موضوع به چند نمونه از جوابهای دانشآموزان به مسئلههای دادهشده میپردازیم که در آنها عامل نداشتن تسلط بر پاسخ توسط حلکننده، دلیل نادرستبودن جوابهای دانشآموزان بوده است.
- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.