ایده نوی خود را در فرایند تدریس درس تاریخ توضیح دهید.
من از همان سالی که دبیر این درس شدم، سعی کردم دانشآموزانم را نیز به این درس جذب کنم. در سال تحصیلی 98-97 مثل تمام سالهای کاریام سعی کردم در کنار بچهها و با دادن انگیزه به آنها، شوق نوشتن پژوهش را در وجودشان افزایش دهم و در کنارشان باشم تا با تحقیق روی دورهها، با ویژگیهای سلسلههای تاریخی کشورمان آشنا شوند. برای آشنایی با هر جریانی در معرض حادثه و در موقعیت قرارگرفتن بیشترین اثر را دارد. من برای آشنایی بچهها با دورههای تاریخی، ابتدا تمامی اسامی درس تاریخ پایه نهم را از کتاب درآوردم. از بچهها خواستم هر کدام یک اسم انتخاب کند و با انتخاب آن، کارهای آن شخص را در کلاس بهصورت نمایشی اجرا کند. همچنین، از آنها میخواستم احساسشان را درباره نقشی که داشتند اجرا میکردند بگویند.
سال بعد ایدهام را گسترش دادم. دورههای تاریخی (از پیش از تاریخ تا دوره فعلی) را برای دانشآموزان نوشتم و از آنها خواستم هرکدام یک دوره تاریخی را با توجه به علاقه خود انتخاب کنند و در مرحله اول درباره زندگی اجتماعی آن دوره (خوراک، پوشاک، مشاغل، جنگها و نتایج آنها) تحقیق کنند. همچنین، برای کسب اطلاعات از منابع معتبر استفاده کنند. در این مرحله، همیشه در زنگ تاریخ منتظر کارهای بچهها بودم تا با هم رفع اشکال کنیم. در مرحله بعد از آنها میخواستم بگویند در آن دوره تاریخی، بهعنوان یک دختر 15 ساله، دوست داشتند چه نقشی داشته باشند؟ آن نقش را در دل یک واقعیت بهصورت داستان بیان کنند. در واقع با این کار بچهها را به نوشتن ترغیب کردم. در این خیالپردازی آزاد بودند هر طور دوست دارند بنویسند. بعد از جمعآوری نوشتههای دانشآموزانم، آنها را بازنویسی و ویرایش کردم. البته زبان بچگانه آن را عوض نکردم. در نهایت، مطالبی را که اشکالات تاریخی نداشتند، جمع و با اسم خود دانشآموزان به شکل کتاب چاپ کردم.
حالا چه پیشنهادی برای معلمان این درس دارید؟
منتظر نباشیم تغییرات در جای دیگری اتفاق بیفتند. هر معلمی در کلاس خودش ممکن است فیالبداهه چیزی به ذهنش برسد که دستمایه تدریس بهتر و یادگیری عمیقتر دانشآموزان باشد. برای این کار میتوان از وسایل و امکانات در دسترس استفاده کرد. این ذهن خلاق معلم است که به کمک بچهها میآید و شرایط را برای یادگیری عمیقتر فراهم میکند.