دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳

مقالات

سواد رسانه‌ای دیجیتال چیست؟

  فایلهای مرتبط
سواد رسانه‌ای دیجیتال چیست؟

ما در اقیانوسی پرتلاطم از رسانه‌ها غوطه‌وریم؛ از تلویزیونی که تماشا می‌کنیم و تبلیغاتی که می‌بینیم گرفته تا وبگاه‌‌های رسانه اجتماعی که دنبال می‌کنیم و اخباری که می‌خوانیم. دنیای دیجیتال ما به‌طور مداوم در حال تغییر نقشه بازی، یادگیری و تعاملمان با یکدیگر است و نقطه‌ای که باید سواد رسانه‌ای دیجیتال1 در قامت یک منجی به خدمت گرفته شود، همین‌جاست.

سواد رسانه‌ای دیجیتال به‌طور دقیق همان چیزی است که در عنوانش هویداست: تلفیق لایه‌های سواد دیجیتال2 با سواد رسانه‌ای3‌. به‌عبارت‌دیگر، سوادی نوین مرکب از ویژگی‌های چندوجهی سواد رسانه‌ای و قابلیت‌های فناورانه سواد دیجیتال. مخاطبان شبکه‌ای برای داشتن سواد رسانه‌ای دیجیتال باید در مصرف انتقادی و تولید خلاقانه محتوای چندرسانه‌ای با استفاده از فناوری‌های دیجیتال توانمند شوند.

همه ما برای بقا و موفقیت در عصر دیجیتال نیازمندیم که بدانیم چگونه به رسانه‌های دیجیتال دسترسی یابیم و از آن‌ها بهره‌مند شویم؛ مضاف بر اینکه چگونه با حداکثر توانمان آن‌ها را درک کنیم و به‌کاربندیم. ارکان سواد رسانه‌ای دیجیتال به این شرح هستند:

- دسترسی4 به معنای دستیابی به دستگاه‌ها برای استفاده و مصرف رسانه‌ای و همچنین یافتن محتوا با تمسک به ابزارهایی چون موتورهای جست‌وجو، پایگاه‌های داده، ویکی‌ها و خدمات پخش و به اشتراک‌گذاری فیلم در اینترنت است.

- بهره‌مندی5 به معنای داشتن مهارت فنی موردنیاز برای استفاده از ابزارهای دیجیتال و رسانه‌ای مانند دوربین‌ها، رایانه‌ها، تلفن‌های همراه، نرم‌افزارها و سکوهای برخط است.

- درک6 به معنای اندیشه نقادانه درباره چرایی و چگونگی ساخت رسانه، بررسی تأثیر رسانه بر فرد و جامعه و همچنین استفاده هوشمندانه از ابزار رسانه‌ای و دیجیتال است.

- به‌کارگیری7 به معنای استفاده مؤثر و مسئولانه از رسانه‌ها برای مشارکت در جوامع برخط و نابرخط در مقام مخاطبان شبکه‌ای متعهد و مسئولیت‌پذیر است.

 

 

پی‌نوشت‌ها

 

1. Digital Media Literacy

2. Digital Literacy

3. Media Literacy

4. Access

5. Use

6. Understand

7. Engage

 

۳۲۶
کلیدواژه (keyword): رشد معلم، تربیت رسانه ای، سواد رسانه ای دیجیتال،سواد رسانه ای، سید غلامرضا فلسفی
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.