ما در اقیانوسی پرتلاطم از رسانهها غوطهوریم؛ از تلویزیونی که تماشا میکنیم و تبلیغاتی که میبینیم گرفته تا وبگاههای رسانه اجتماعی که دنبال میکنیم و اخباری که میخوانیم. دنیای دیجیتال ما بهطور مداوم در حال تغییر نقشه بازی، یادگیری و تعاملمان با یکدیگر است و نقطهای که باید سواد رسانهای دیجیتال1 در قامت یک منجی به خدمت گرفته شود، همینجاست.
سواد رسانهای دیجیتال بهطور دقیق همان چیزی است که در عنوانش هویداست: تلفیق لایههای سواد دیجیتال2 با سواد رسانهای3. بهعبارتدیگر، سوادی نوین مرکب از ویژگیهای چندوجهی سواد رسانهای و قابلیتهای فناورانه سواد دیجیتال. مخاطبان شبکهای برای داشتن سواد رسانهای دیجیتال باید در مصرف انتقادی و تولید خلاقانه محتوای چندرسانهای با استفاده از فناوریهای دیجیتال توانمند شوند.
همه ما برای بقا و موفقیت در عصر دیجیتال نیازمندیم که بدانیم چگونه به رسانههای دیجیتال دسترسی یابیم و از آنها بهرهمند شویم؛ مضاف بر اینکه چگونه با حداکثر توانمان آنها را درک کنیم و بهکاربندیم. ارکان سواد رسانهای دیجیتال به این شرح هستند:
- دسترسی4 به معنای دستیابی به دستگاهها برای استفاده و مصرف رسانهای و همچنین یافتن محتوا با تمسک به ابزارهایی چون موتورهای جستوجو، پایگاههای داده، ویکیها و خدمات پخش و به اشتراکگذاری فیلم در اینترنت است.
- بهرهمندی5 به معنای داشتن مهارت فنی موردنیاز برای استفاده از ابزارهای دیجیتال و رسانهای مانند دوربینها، رایانهها، تلفنهای همراه، نرمافزارها و سکوهای برخط است.
- درک6 به معنای اندیشه نقادانه درباره چرایی و چگونگی ساخت رسانه، بررسی تأثیر رسانه بر فرد و جامعه و همچنین استفاده هوشمندانه از ابزار رسانهای و دیجیتال است.
- بهکارگیری7 به معنای استفاده مؤثر و مسئولانه از رسانهها برای مشارکت در جوامع برخط و نابرخط در مقام مخاطبان شبکهای متعهد و مسئولیتپذیر است.
پینوشتها
1. Digital Media Literacy
2. Digital Literacy
3. Media Literacy
4. Access
5. Use
6. Understand
7. Engage