دانشآموزانی هستند که قدرت استنباط دارند و قادرند واقعیتها و مفاهیم تازه را به مفاهیم و واقعیتهای دیگر متصل کنند.
دانشآموزانی هستند که میتوانند موضوعات متعدد را از هم جدا و آنها را دستهبندی کنند.
دانشآموزانی هستند که از عهدهی دستکاری اجزای واقعیتی بر میآیند تا آنها را به روشهای جدید کنار هم قرار دهند.
دانشآموزانی هستند که برای آزمودن راهحلهای تازه مشتاقاند.
دانشآموزانی هستد که قادرند در حین گوشدادن فکر کنند و پس از آن نظر خود را بگویند.
دانشآموزانی هستند که تجربه میکنند و از خطاکردن نمیترسند.
دانشآموزانی هستند که پرسشگرند و از راه کشف میآموزند.
دانشآموزانی هستند که فهمیدهاند برای هر سؤال فقط یک پاسخ وجود ندارد.
دانشآموزانی هستند که از فعالیتهای گروهی استقبال میکنند تا با بحث و گفتوگو یاد بگیرند.
دانشآموزانی هستند که یادگیرندگان مستقلی شدهاند و یادگیریشان وابسته به کلاس و معلم نیست.
چنین دانشآموزانی حاصل تلاش معلمانیاند که آموزش را چیزی بیشتر از بازگویی مفاهیم درسی میدانند و فراگیرندگان را به این سطح از بهرهمندی از تفکر رساندهاند تا برای پیمودن مسیر درست در زندگی آماده باشند.