مقدمه
مدرسههای مجازی را میتوان نوعی آموزش از راه دور دانست که بهموجب آن دانشآموزان از رایانههای برخط برای برخی یا حتی کل فعالیتهای خود استفاده میکنند و بین دانشآموزان و معلمان تفکیک مکانی و گاه زمانی وجود دارد (رایس و کارتر، 2018). به عبارت دیگر، دانشآموزان برای اتمام دوره تحصیل، از خانه با یک رایانه برخط کار میکنند و معلمان از راه دور با دانشآموزان در تعامل هستند. چنین مدرسههایی در آمریکای شمالی رایجترند، بهطوریکه یکی از دبیرستانها در فلوریدا در ایالاتمتحده، شعار «هر زمان، هر مکان، هر سرعت» را تصویب کرده است و هیچ ساختمان مدرسهای برای دانشآموزان وجود ندارد. در بعضی موارد، دانشآموزان بیشتر وقت خود را در خانه صرف میکنند، اما در مدرسه برای ورزش، فعالیتهای اجتماعی و کلاسهای عملی حضور مییابند. نمونههای بیشتری را میتوان در کوئینزلند استرالیا، که در آن خدمات مدرسه مجازی بهطور عمده متکی بر تعامل همزمان در کلاسهای مدرسهها معمولی است شناسایی کرد (آموزشوپرورش استرالیا، 2018). در ادامه به معرفی مدرسههای مجازی و نحوه سنجش دانشآموزان پرداخته میشود.
مدرسه جیمز مدیسون
در این مدرسه هر درس حداقل یک سنجش دارد که میتواند شامل یک امتحان، تحقیق، امتحان میانترم یا نهایی باشد. در پایان هر دوره یک امتحان وجود دارد. امتحانات ممکن است سؤالات چندگزینهای، امتحانات تشریحی با انواع سؤالات یا پروژههای خاص باشند. هر درس بهطورمعمول شامل سخنرانی، تکالیف یا امتحانات چنـدگزینـهای است. امتحانـات چندگزینهای پس از ارسال ثبت میشوند و دانشآموزان میتوانند نمرات خود را بلافاصله مشاهده کنند. تکالیف کتبی در طول 7 تا 10 روز از زمان ارسال دانشجو درجهبندی میشوند و دانشآموزان میتوانند نمرات خود را به همراه بازخورد و نظرات معلم مشاهده کنند. دانشآموزان ميتوانند تکالیف خود را پیگیری کنند، به دورههای برخط خود دسترسی پیدا کنند، تکالیفی را بفرستند، امتحان بدهند و نمرات را از طریق سامانه (پرتال) دانشآموزی مشاهده کنند.
علاوه بر این آزمونها، یادگیرندگان باید برای هر دوره که گذراندهاند، ارزیابی پایان دوره انجام دهند. ارزیابی پایان دوره شامل سؤالات مربوط به درگیری دانشآموزان، آمادگی دانشآموزان، پشتیبانی معلمان و مشاوران، فناوری، برنامه درسی، منابع و سایر پشتیبانیها هستند. بازخورد دانشآموزان از طریق ارزیابی پایان دوره، فرصتی برای آنهاست که در برنامه تحصیلی خود نقش داشته باشند و این فرایند در روند پیشرفت مداوم برنامههای این مدرسه بخشی اساسی محسوب میشود.
آزمون استنفورد 10
بهطورمعمول، این آزمون در بهار و پاییز سالانه دو بار به یادگیرندگان مدرسه ارائه میشود. این آزمون فقط برای دانشآموزانی که 18 سال یا کمتر دارند، بهصورت رایگان ارائه مـیشود. دانشآمـوزان از طـریق رایانامه از تاریخها و دستورالعملهای برگزاری آزمون مطلع میشوند. شرکت در آزمـون استنفـورد 10 به یادگیـرندگان امکان میدهد دستاوردهای خود را با سایر یادگیرندگان در سراسر کشور مقایسه کنند.
تقلب و سرقت ادبی
سرقت ادبی عملی است برای بهکاربردن متون یا ایدههای دیگران و استفاده از آنها یا نمایشدادن آنها بهعنوان کار شخصی. این کار شامل استنادنکردن به منبع متون یا ایدههاست. وقتی از نقلقول مستقیم استفاده میشود، باید علامتهای نقلقول را به کار برد و به منابع مربوطه استناد کرد. هنگامیکه دانشآموزان از منابع، برداشت و تفسیر خود را ارائه میکنند، از علامتهای نقلقول استفاده نمیکنند، اما هنوز هم باید منابع مورد استناد را نام ببرند. همچنین باید منابع مورد استفاده در ایدهها، نظریهها، دادهها، ارقام، نمودارها، برنامهها، اطلاعات الکترونیکی یا تصویرها را ذکر کنند. تقلب شامل خرید مقاله، رونوشت تکالیف شخص دیگر و درخواست ارائه راهحل از کسی است. همچنین، شامل بهاشتراکگذاشتن کار شخصی خود با شخص یا سازمانی دیگر، با اجازهدادن به آنها برای رونویسی از تمام یا بخشی از مقاله شخص است. دانشآموزان مجاز نیستند نام کاربری یا رمز عبور خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. دبیرستان جیمز مدیسون حق دارد به صلاحدید خود، هر امتحان یا تکلیفی را که قبلاً اخذ شده است، بررسی کند و در صورت یافتن سرقت ادبی، نمره را تغییر دهد. در صورتی که نتیجه تحقیقات نشان دهد تقلبی صورت گرفته است، اقدامات زیر انجام میگیرند:
1. هشدار
- مشاوره توسط کارمندان
- شرکت در کارگاه آموزشی و نوشتن مقاله
- تجدیدنظر و ارسال مجدد کار
- ارسال تکلیف متناوب
2. تحتنظر قراردادن
- مشاوره توسط کارمندان
- شرکت در کارگاه آموزشی
- تجدیدنظر و ارسال مجدد کار
- ارسال تکالیف متناوب
- در صورت انجامنشدن صحیح تکلیف، رد از دوره و به حالت تعلیق درآمدن و اخراج
مدرسه مجازی بریتیش کلمبیا
امتحانات نهایی بهصورت حضوری انجام میشوند. این آزمونها که بهصورت استانی برگزار میشوند، اجباری هستند. مدرسه بریتیش کلمبیا نمرات دانشآموزان را بهطور مستقیم به مدرسه دانشآموز میفرستد. این عمل در بازهای چهار تا ششهفتهای انجام میگیرد. سپس مدرسه آن را به وزارت آموزشوپرورش گزارش خواهد داد. اگر دانشآموز فارغالتحصیل شده باشد، نمرات نهایی وی به آخرین مدرسهای که در آن حضورداشته است ارسال میشوند. در هر زمان دانشآموزان میتوانند درجه و پیشرفت خود را در سامانه مدیریت درس (مودل) بررسی کنند.
از دانشآموزان برخط انتظار این است که با صداقت رفتار کنند و هنگام ارسال تکالیف، تمام تلاش خود را برای ارائه کار با منبع اصلی یا مستند به خرج دهند. اگر دانشآموز سرقت ادبی کند، انتظارات مدرسه را نقض کرده است که عواقب آن را خواهد پذیرفت. در این مدرسه تقلب سطحهایی دارد که برای هر سطح عواقبی در نظر گرفته شدهاند.
مدرسه کیاستون
در شروع برنامه، هر دانشآموز با معلم همکاری میکند تا مجموعهای از مهارتهای مورد نیاز، شخصی و حرفهای را به دست آورد. فرایند سنجش شامل مکالمه یکبهیک با مشاور و همچنین برخی پرسشنامههای کتبی است. این فرایند فقط برای مشخصکردن فرصتهای خاص بهبود استفاده میشود و منابعی را انتخاب میکند که به بهترین وجه نیازهای دانشآموزان را برطرف کند.
بر اساس سنجش، مشاور گزیدهای از پودمانهای یادگیری برخط را پیشنهاد میکند. پودمانهای پیشنهادی را میتوان همزمان با برنامههای ثابت گذراند. علاوه بر منابعی برای تقویت مهارتهای دانشگاهی در محیط کار، پودمانهای مهارتهای شخصی و حرفهای برای ایجاد مهارتهای پشتیبانی اشتغال در زمینههایی از قبیل مهارتهای اساسی شغلی، مهارتهای ارتباطات الکترونیکی، محاسبات برای کالج و مشاغل، اکتشافات شغلی، رشد کودک و فرزندپروری، ارتباطات حرفهای، زندگی خانوادگی و روابط سالم، آشنایی با رسانههای اجتماعی، سلامت و سلامت شخصی، امور مالی شخصی و مهارتهای زندگی نیز به یادگیرندگان پیشنهاد میشوند.
نمره و گزارشدهی
گزارش نمرهها در پایان هر دوره برای دانشآموزان فرستاده میشود. گزارشهای پیشرفت در تاریخهای ذکرشده در تقویم مشاهده میشوند. نمرات بهصورت برخط در دسترس خواهند بود. در هر بخش از گزارشهای پیشرفت بر اساس تقویم مدرسه از روشهای متفاوت استفاده میشود. هدف اصلی گزارشهای پیشرفت، ارائه اطلاعات به والدین و فرزندانشان در مورد عملکرد، اهداف یادگیری و زمینههای قوت و ضعف در یک کلاس خاص است.
آموزشگاه کانکشن
تمام آزمونها بهصورت برخط برگزار میشوند. این آزمونها کاملاً با محتوای تدریسشده مطابق هستند. با استفاده از روشهایی سعی میشود از تقلب جلوگیری شود و در هر مرحلهای که مشخص شود دانشآموزی تقلب کرده است، با وی برخورد میشود.
منابع
1. Rice, M. F., & Carter Jr, R. A. (2016). Online teacher work to support self-regulation of learning in students with disabilities at a fully online state virtual school. Online Learning, 20(4), 118-135.
2. https://www.education.wa.edu.au/distance-education
3. https://www.keystoneschoolonline.com/career-connect/skills-evaluation-development.html
4. https://www.jmhs.com/pdfs/jmhs-high-school-catalog.pdf