تربیت درست حاصل ضرب خانه و مدرسه
۱۴۰۱/۱۰/۰۱
این تحقیق در راستای مدیریت فرایندمدار و بهبود مستمر کیفیت آموزشی در مدرسه انجام شده است. هدف آن شناسایی و تجزیهوتحلیل شیوههایی برای بهبود روابط خانه و مدرسه است. برای دستیابی به هدفهای این پروژه از مبنای نظری و علمی «مدیریت کیفیت جامع» و روش کاربردی ارتباط خانه و مدرسه، با تأکید بر مدیریت «فرایندمدار» استفاده شده است. پس از شرح وضع موجود و ترسیم وضعیت قابلانتظار، با استفاده از ابزارهایی چون نمودار همگرایی، ماتریس «سوات» (SWOT) و ... به تشخیص و تجزیهوتحلیل شیوههای مؤثر ارتباط خانه و مدرسه پرداختیم و با تعیین فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت قابلانتظار، راهحلها و پیشنهادهایی برای بهحداقلرساندن این فاصله و هرچه نزدیکترشدن رابطههای خانه و مدرسه ارائه کردیم.
مقدمه
«در صورت عدم ارتباط خانه و مدرسه، و اولیا و مربیان، تعلیم و تربیت کودکان آنطور که باید انجام نخواهد شد و در صورت نبود این همکاری، تناقضهایی در ذهن کودک ایجاد خواهد شد.» مقام معظم رهبری، مجله پیوند، شماره 159، دیماه 1371
تعلیموتربیت با مشکلات بیشماری مواجه است. یکی از مهمترین مشکلات آن است که هرگز روابط و مشارکت بین والدین و اولیای مدرسه هماهنگ و همسو نبوده است، در حالیکه مشارکت و ارتباط خانه و مدرسه تأثیری مهم در پیشرفت تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان دارد. یک دلیل مهم ارتباطنداشتن والدین با مدرسهها، نبود طرح یا الگوی سازمانیافتهای است که بر اساس آن امر ارتباط صورت پذیرد. مربیان و والدین همواره به کمک هم سعی داشتهاند که روابط جدی مؤثری میان خود برقرار کنند، زیرا اکثر والدین و اولیای مدرسه هدفهای مشترکی را در قبال کودکان و نوجوانان دنبال میکنند. آنها میخواهند به نوجوانان کمک کنند افرادی مستقل بار آیند، از تعلیم و تربیت صحیح برخوردار شوند و سرانجام انسانهای بیتفاوتی در جامعه نباشند و از نظر اخلاقی احساس مسئولیت کنند.
- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.
۵۸
کلیدواژه (keyword):
رشد آموزش مشاور مدرسه، هماهنگی و آهنگ خوب تربیت، اولیای مدرسه، والدین، ارتباط خانه و مدرسه، تعلیم و تربیت، بررسی راه های مناسب ارتباط خانه و مدرسه و ارائه راهبردهای بهبود، تربیت درست حاصل ضرب خانه و مدرسه، محمدمعین دانش پور