تشکیل گروه اولیه
سال 1391 چند جوانِ دانشجو در دانشگاه گیلان با همدیگر گروهی تشکیل دادند. آنها تصمیم گرفتند برای ورود به بازار کار و درآمدزایی، بازیهای رایانهای بسازند. پس از چند ماه تلاش موفق شدند پروژههای گوناگونی را در دست بگیرند و بازیهایشان را در فروشگاههایی مثل کافهبازار و مایکت در اختیار کاربران بگذارند. همان زمان بود که یک زوج از اعضای همان گروه به نامهای لیلا کشاورز افشار و علیرضا پیر یک بازی فکری را برای کودکان طراحی و راهاندازی کردند که نام آن را «تابهتا» گذاشتند.
این دو نفر به فعالیتهای خود ادامه دادند و بازیهای آموزشی دیجیتال را برای مدرسهها و مراکز آموزشی طراحی کردند.
نقل مکان به تهران
آن دو نفر بازیهای متعددی ساخته بودند و کارنامکی(رزومهای) قوی داشتند. این سابقه به آنها کمک کرد بتوانند در سال 1393 در شهر رشت شرکت نوآفرینی به نام «نویناندیشهپردازان آمولای)» را تأسیس کنند. حدود سه سال بعد، در سال 1396، زمانی که کیفیت کارشان به مدرسهها و مراکز فرهنگی ثابت شده بود و برای توسعهدادن شرکت نوآفرینشان برنامه داشتند، از شهر رشت به شهر تهران نقلمکان کردند. در کنار کار، به تحصیل در دانشگاههای تهران و علامه طباطبایی هم ادامه دادند و با جوانانی خلاق و علاقهمند به بازیسازی آشنا شدند.
تولد نورولند
سال 1397، گروهی از همکلاسیهای علیرضا و لیلا در حیاط دانشگاه تهران نشسته بودند و برای یک پرسش بهدنبال پاسخ میگشتند: «حالا میخواهیم چه کار کنیم؟»
آنها میدانستند که تخصصشان در بازیسازی است و علاقهمندیشان به بازیسازی برای کودکان، اما نمیدانستند چه نوع بازیای و برای چه گروه سنی در اولویت کار است؟
پس از مدتی مطالعه در زمینه روانشناسی و علاقهمندیهای کودکان و گروهبندیهای بازیها، متوجه شدند بیشترین گروهی که به بازیهای علمی و کمکآموزشی برای یادگیری نیاز دارد، گروه کودکانی است که مشکل یادگیری دارند. آنها کارشان را روی همین طرح و ساختن بازی برای این گروه از کودکان شروع کردند. این اقدام شروعی شد برای انتخاب یک نام برای محصولاتشان: نورولند.
تأمین سرمایه
لیلا و علیرضا برای شروع کار به سرمایه نیاز داشتند. آنها هزینه اولیه را با کمک اقوام، خانواده و دوستان تأمین کردند. پس از اینکه توانستند با نام تجاریشان چند بازی بسازند، نمونه کارها و مدارک شرکت نوآفرینشان را به شتابدهندهای به نام «100 شرکت نوآفرین» تحویل دادند و توانستند با قانعکردن سرمایهگذاران آن شتابدهنده و اطمینانبخشی به آنها، از آن محل سرمایهای را برای ادامه کار تهیه کنند.
بعد از اینکه بازیها وارد بازار شدند، سه بسته (پکیج) بازی علمیآموزشی ارائه شدند که کاربران با پرداخت مبلغی میتوانستند از آن استفاده کنند. کاربران باید اشتراکهای موجود در سایت نورولند را میخریدند تا به بستهها دسترسی داشته باشند.
چالش اصلی
نورولند در کتابهای درسی
اعضای گروه نورولند بعد از اینکه بازیهایشان را در زمینههای گوناگون سنجیدند و برای محکزدن به دست متخصصان و روانشناسان سپردند، در اواسط سال 1400 موفق شدند از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأییدیه دریافت کنند و بازیهای خود را بهصورت «رمزینه» در کتاب نگارش دوم ابتدایی ارائه دهند.
امروز و چشم انداز نورولند
نورولند موفق شد در سال 1398 دومین مقام در رویداد «چالش سرمایه شناختی» را کسب کند و مقالات علمیشان جزو برترین مقالات همنشست (سمپوزیوم) بازیهای جدی قرار گرفتند. در سال 1400 بازیهای آنها بهعنوان منتخب بازیهای بهروزشده معرفی شدند.
نورولند قصد دارد در سالهای آینده برای کودکان زیر هفتسالی که هنوز وارد مدرسه نشدهاند، بازیهایی ارائه دهد که بتوانند با آمادگی بیشتر وارد دبستان شوند و مهارتهای اجتماعی را بهتر بیاموزند.
نورولند در تلاش است برای سالمندان نیز بازیهایی تهیه کند و به بهترین نرمافزار آموزشی تبدیل شود.