یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

مقالات

گردشگری در شهر قم

  فایلهای مرتبط
گردشگری در شهر قم

- بچّه‌ها! کدامتان برای خواندن انشای خود با موضوع «آخرین سفری که رفتید» داوطلب می‌شود؟

مریم دستش را بالا برد.

- مریم خانم، شما درباره‌ی سفر به کدام شهر نوشتید؟

- خانم اجازه! درباره‌ی سفرمان به قم نوشتم؛ همین هفته‌ی پیش رفته بودیم.

- پس بفرمایید شروع کنید.

«چشم‌هایم را می‌بندم. نسیم خنکی صورتم را می‌نوازد. باورم نمی‌شود وسط صحن حرم، و خدمت حضرت معصومه(س) هستم. از کاشان که به سمت قم راه افتادیم، مسیر کاملاً کویری و خشک بود. نام روستای فُردو توجّهم را جلب کرد. پدرم گفت: نزدیکی‌های این روستا یکی از اصلی‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای کشورمان قرار دارد و به همین دلیل است که نامش برایمان آشناست.

فاصله‌ی زیادی از کاشـان تا قم نیسـت و دو سه ساعـته می‌رسیم. به اقامتگاهمان می‌رویم. مادرم از ما می‌خواهد وضو بگیریم. بعد همگی به حرم می‌رویم. یادم هست که حتماً از طرف دوستان و معلّمانم زیارت کنم و به حضرت معصومه‌(س) سلام بدهم. مادرم می‌گوید عالمان بزرگ ساکن قم، هر گره‌ای که در کارشان باشد به حرم می‌آیند و از حضرت معصومه(س) کمک می‌خواهند. پدرم می‌گوید آرامگاه بزرگان و عالمان و انسان‌های مشهور زیادی در حرم است؛ کسانی مثل آیت‌الله بهجت، شهید مطهّری، پروین اعتصامی و شهید مظفّری‌نیا هم‌رزم و محافظ حاج‌قاسم.

موزه‌ی این آستان مقدّس، در کنار حرم قرار دارد. از آنجا هم دیدن می‌کنیم و چیزهای مختلفی می‌بینیم؛ چیزهایی مثل سکّه‌های قدیمی، سنگ‌های قیمتی و کتاب‌های تاریخی.

از موزه که بیرون می‌آییم، صف طولانی عزاداران را می‌بینیم. جلوی صف عزاداران، آقایان و پشت سر آن‌‌ها خانم‌ها حرکت می‌کنند. سینه‌زنی و عزاداری دل هر زائری را بارانی می‌کند.

خودمان را برای نماز به مسجد جمکران می‌رسانیم. آنجا هم بعد از نماز عزاداری می‌کنیم و بعد از ناهار به روستای کهَک می‌رویم. خانه‌ی ملّاصدرا، از دانشمندان و فیلسوفان بزرگ ایرانی، در این روستاست. هوای این روستا خیلی پاک و تازه است. آخر سر، شهر قم را با دعا برای ظهور امام عصر(عج) ترک، و آرزو می‌کنیم خیلی زود دوباره زائر حرم حضرت معصومه(س) شویم.

 

 


۶۴
کلیدواژه (keyword): رشد نوآموز، من کشورم را دوست دارم، گردشگری در شهر قم، رضیه افضل زاده
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.