شما معلمان میتوانید
استعدادهای نهفته در دانشآموزان
را از راههای
متعدد کشف کنید:
- سرگرمیهای
دانشآموز
را مشاهده کنید؛ افراد معمولاً تمایل دارند سرگرمیهایی
را انتخاب کنند که در آنها
استعداد دارند. افرادی که در یک مهارت استعداد طبیعی دارند، به سمت سرگرمیهای
مشابه متمایل میشوند. با این حال، با
بالارفتن سن، غالباً به توصیه والدین یا بستگان خود، این سرگرمیها
را کنار میگذارند. معلمان میتوانند
به دانشآموزان توصیه کنند
سرگرمیهای خود را بهطورجدی
دنبال کنند.
- از دانشآموزان
در مورد علاقهها و
اشتیاقهایشان
سؤال کنید؛ معلمان میتوانند
از دانشآموزان کمسنتر
پاسخهای صادقانهتر
بگیرند و آنها را، درحالیکه
غرق در انجام علاقههای
خود هستند، مشاهده کنند. غالباً وقتی دانشآموزان
درگیر فعالیتی میشوند که در آن مستعدند
و واقعاً عاشق آن هستند، زمان را از دست میدهند
و از اتفاقات اطراف خود کاملاً غافل میشوند.
- مسابقهها
و مراسم
متعدد برگزار کنید؛ معلمان میتوانند
دانشآموزان را متقاعد کنند که
گرفتار رقابت نشوند و از مسابقه لذت ببرند. هدف از مسابقه نباید تشدید احساس رقابت
بین دانشآموزان باشد، بلکه
باید برای کشف استعدادهای نهفته به
آنها کمک کند. به همین ترتیب،
معلمان میتوانند نمایشگاههایی
مانند علوم، هنر و صنایعدستی
ترتیب دهند و دانشآموزان را به شرکت در
آنها و به نمایش گذاشتن استعدادهایشان
تشویق کنند.
- گردش گروهی ترتیب دهید و دانشآموزان
را به بیان آزادانه ایدههایشان
تشویق کنید؛ کودکان معمولاً زمانی که خارج از خانه و
مدرسه هستند، خودانگیخته عمل میکنند.
آنها از قضاوتشدن
نمیترسند. بنابراین در ابراز خود
آزادند. تعجبآور نیست که دانشآموزی
کمحرف و خجالتی بدون احساس هیچ
مانعی، آواز بخواند. در این رفتوآمدها،
دانشآموزان تمایل دارند سر حرف را
باز کنند و ظاهر جدی خود را کنار بگذارند. برای کشف استعداد نهفته دانشآموز،
به او اجازه دهید از ته دل بخندد و آزادانه خود را ابراز کند.
- المپیادهای فوقبرنامه
برگزار کنید؛ دانشآموزان
تمایل دارند خود را به بهترین شکل آماده کنند و بهترین عملکرد را در المپیادها
داشته باشند.
- از دانشآموز
در مورد افراد مشهوری که میستاید
و مورد احترامش هستند، سؤال کنید؛ معمولاً افرادی برای
دانشآموزان الگو میشوند
که در زمینه موردعلاقهشان
فعالیت میکنند.
- به دانشآموزان
استقلال بدهید برای هر کلاس گزینههای
متعدد داشته باشند؛ آنها
میتوانند هنگام انجام پروژه
کلاسی تصمیم بگیرند اطلاعنگاشت
(اینفوگراف) یا پردهنگار
(پاورپوینت) بسازند، کتاب بنویسند یا ارائه شفاهی داشته باشند. روشهایی
که دانشآموزان انتخاب میکنند،
استعدادها و علاقههای آنها
را نشان میدهند که در آینده از
آنها استفاده خواهند کرد.
- تعهدبهکار،
اعتـمادبهنفس
و خلاقیـت را در دانشآموزان
رشد دهید؛ ایجاد این کیفیتها
در دانشآموزان تضمینکننده
تحقق استعدادهاست. توانایی تعامل مؤثر با دانشآموزان
دیگر و بزرگسالانی که اهداف و
علاقههای مشترک دارند نیز این
کیفیتها را تسهیل میبخشد
و در شکوفایی استعدادهای دانشآموزان
مؤثر است.