چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳

مقالات

جعبه ابزار کلاس‌های هیبریدی

  فایلهای مرتبط
جعبه ابزار کلاس‌های هیبریدی
با توجه به روند رو به رشد فناوری و دسترسی آسان به اینترنت در حال حاضر، بسیاری از برنامه‌های آموزشی در حال تغییر و اصلاح به سمت روش‌های هیبریدی هستند. کلاس‌های درس ترکیبی در حال تبدیل‌شدن به راهبرد ارزشمند معلمان و دانش‌آموزان در سراسر جهان هستند. با پیشرفت فناوری و افزایش دسترسی به اینترنت، یادگیرندگان می‌توانند به‌راحتی از منابع آموزشی برخط استفاده کنند و از طریق ارتباطات برخط با معلمان خود، مفاهیم و مهارت‌های موردنیاز را یاد بگیرند. در عین حال، با توجه به اهمیت تعامل و تجربه حضوری در فرایند یادگیری، جلسات آموزشی حضوری همچنان ادامه دارند و در برنامه‌های آموزش هیبریدی، با استفاده از ترکیب این دو روش، تجربه آموزشی بهینه‌ای برای یادگیرندگان فراهم می‌شود.

برنامههای آموزش هیبریدی در دانشگاهها، مدرسهها و مؤسسات آموزشی، بهصورت گستردهای استفاده میشوند. این روش آموزشی در کنار افزایش کیفیت آموزش و کاهش هزینههای آموزش، به یادگیرندگان  اجازه میدهد با توجه به شرایط شخصی خود، به بهترین شکل ممکن مفاهیم و مهارتهای موردنیاز خود را بیاموزند. در مجموع، استفاده از روشهای هیبریدی در آموزش، به بهبود کیفیت و اثربخشی آموزش، کاهش هزینههای آموزش و افزایش انعطافپذیری در برنامههای آموزشی میانجامد. از آنجا که فناوری لازمه یادگیری هیبریدی (ترکیبی) است، دانستن اینکه چه فناوریهایی مورد نیازند و بدون چه فناوریهایی میتوانید آن را انجام دهید، اولین گام اجرای یک طرح یادگیری ترکیبی موفق است. در اینجا مواردی ضروری و تکمیلی برای کمک به انتخاب ترکیب مناسب برای فضای خود ارائه خواهیم داد.

 

فناوری موردنیاز برای کلاس درس هیبریدی

در تدریس به روش هیبریدی، نرمافزار و سختافزارهای متعدد ارتباط و ارائه محتوا به دانشآموزان به کار میروند. دو دسته اصلی از ابزارهای یادگیری هیبریدی (ترکیبی) وجود دارند:

- نرمافزارها: مانند سامانه‌‌های مدیریت یادگیری و سکوهای دورسخنی (ویدئوکنفرانس).

-  سختافزارها: مانند رایانه کیفی، تخته سفید دیجیتال و وببین (وبکم).

فناوریهای کلاس درس یادگیری ترکیبی، ابزارهای اساسی هستند که دانشآموزان، کلاس درس یا هر دو برای تجربه آموزش و یادگیری موفق باید داشته باشند.

 

برخی از این ابزارها عبارتاند از:

1. بسترهای آموزشی برخط: مانند مودل1، گوگل کلاسروم2، ادومو3  و اسکولوژی4 ، بلکبرد5  و کانواس6  که بهعنوان سامانههای مدیریت یادگیری، امکاناتی مانند ارائه محتوا، تمرین، ارزیابی و ارتباط با یادگیرندگان  را فراهم میکنند.

2. سامانهها و نرم افزارهای دورسخنی: مانند زوم7، اسکایروم8، مایکروسافت تیم9، گوگلمیت10و ویدئو کنفرانس قرار و ... که برای ارتباط دانشجویان و استادان در کلاسهای برخط و ارائه درسها بهصورت مجازی استفاده میشوند.

3. نرمافزارهای ارائه محتوا: مانند مایکروسافت پاورپوینت11، پرزی12، کمتازیا13، گوگلاسلایدز14، آرتیکولیت استوریلاین15 که برای تولید ویدئوهای آموزشی و محتوای آموزشی تعاملی به کار میروند.

4. نرمافزارهای تعاملی: مانند کاهوت16، کوییزلت17، منتیمتر18 و سوکراتیو19 که امکاناتی مانند پرسش و پاسخ، نظرسنجی و بازیهای آموزشی را برای دانشجویان فراهم میکنند.

5. ابزارهای ارتباطی: مانند گوگلفورمز20 و سروی مانکی21 

6. سختافزارهای آموزشی و تعاملی: مانند تخته هوشمند، رایانک، گوشیهوشمند، نورافکن، دوربین، مانیتور لمسی، ضبطکننده ویدیو، تخته تعاملی، وایفای پرسرعت، پهنای باند اینترنت و دستگاههای تبلیغاتی که برای ارائه محتوا و نمایش تصویر و ویدئو به کار میروند.

7. ابزارهای تولید محتوا: مانند ادوبی کرییتیو سوت22 و کانوا23 .

8. نرمافزارهای ویرایش ویدئو: مانند ادوبی پریمیر پرو24 و فاینالکاتپروو25 که برای ویرایش ویدئوهای آموزشی و ایجاد محتوای آموزشی با کیفیت بالا استفاده میشوند.

9. نرمافزارهای شبیهسازی: مانند متلب26 و سیمولینک27 که برای شبیهسازی پدیدههای علمی و فنی و آموزش مهارتهای علمی و فنی به کار میروند.

10. نرمافزارهای تحلیل داده: مانندگوگل آنالیتیز28 که بهعنوان ابزار تحلیلی پایش (مونیتورینگ) و ارزیابی عملکرد فراگیرندگان  و رشد آنها به کار میرود.

11. نرمافزارهای ترجمه: مانند گوگلترنسلیت29 که از آن بهعنوان ابزار ترجمه برای تسهیل فهم مطالب و کاهش مشکلات زبانی در کلاسهای چندزبانه استفاده میشود.

استفاده از این ابزارها در تدریس هیبرید به ارتقای کیفیت و محتوای درس و همچنین بهبود فرایند یادگیری دانشآموزان کمک میکند. امکاناتی مانند ضبط ویدئوهای درسی، ارسال و دریافت تکالیف، برگزاری آزمونهای برخط، ارائه بازخورد به دانشآموزان را میسر میکند. ارتباط هر زمانی و مکانی با دانشآموزان و دسترسی آنها به محتوای آموزشی را بهصورت برخط، در هر زمان و با هر دستگاهی، فراهم میکند.

 

جمعبندی

بهطور کلی، استفاده از نرم افزارها و سختافزارهای متعدد در تدریس هیبریدی، به تحول در فرایند یادگیری و تدریس کمک میکند و برای دانشآموزان و معلمان امکانات و ابزارهایی را فراهم میکند که قبلاً در دسترس آنها نبودند. در کنار این نرمافزارها و سختافزارها، استفاده از فناوریهایی مانند واقعیت مجازی، افزودنیهای آموزشی و بازیهای آموزشی نیز میتواند به روش هیبریدی در تدریس کمک کند. اما مهمتر از همه، استفاده صحیح و مؤثر از هر ابزار و فناوری است که میتواند به بهبود کیفیت و اثربخشی فرایند آموزش و یادگیری کمک کند. در نهایت، فناوریهای مورداستفاده در یادگیری هیبریدی به وضعیت مدرسه و دانشآموزان بستگی دارد.

 

 

پینوشتها

1. Moodle

2. Google Classroom

3. Edmodo

4. Schoology

5. Blackboard

6. Canvas

7. ZOOM

8. Skype

9. Microsoft Teams

10. Google Meet

11. Microsoft PowerPoint

12. Prezi

13. Camtasia

14. Google Slides

15. Articulate Storyline

16. Kahoot

17. Quizlet

18. Mentimeter

19. Socrative

20. Google Forms

21. SurveyMonkey

22. Adobe Creative Suite

23. Canva

24. Adobe Premiere Pro

25. Final Cut Pro

26. MATLAB

27. Simulink

28. Google Analytics

29. Google Translate

 

منابع

1. https://vibe.us/blog/hybrid-learning-tech/

2. https://www.softwareadvice.com/resources/what-is-hybrid-learning/

 

۱۰۷
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، کاربرد فناوری آموزشی، آموزش حضوری، آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی، یادگیری ترکیبی، مدرسه هیبریدی، جعبه ابزار کلاس های هیبریدی، مهدی کماسی
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.