جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳

مقالات

بال‌های پرواز

  فایلهای مرتبط
بال‌های پرواز

 

راستی چقدر زیبا و دل‌نشین است که آغاز سال تحصیلی را در جایگاه مدیر، رهبر تربیتی و آموزشی مدرسه ایفای نقش می‌کنیم. خداوند متعال را بابت این نعمت بزرگ می‌ستاییم و از او می‌طلبیم به تلاش ما در بهپویی و کیفیت‌افزایی مدرسه برکت واسعه ببخشد و انگیزه و علاقه ما را در خدمت به نونهالان میهن عزیز اسلامی صدچندان کند.

امسال عزممان را جزم کرده‌ایم تا در فضایی آرام و اعتمادافزا، دو بال گفت‌وگو و مشارکت را در مدرسه و پیرامون آن بگشاییم و همگان را در فرایند تعاملی بین مربی و متربی و دادن فرصت به متربی برای احیای همه ظرفیت‌های وجودی خویش در رسیدن به کمال، مجتمع و بسیج کنیم. گفت‌وگو نقش خون را در شریان‌ها، قلب و پیکره مدرسه دارد. از تدوین و طراحی طرح درس در یک کلاس، تا نظام بودجه‌ریزی درسی و برنامه‌های آموزشی و تربیتی. همه ما نیازمند بهره‌مندی از مهارت‌های لازم برای گفت‌وگوی علمی، تفکر منطقی، نقدپذیری، تعامل فعال، تحمل نظر دیگران، نگرش علمی به امور و پذیرش پیامدهای طبیعی و منطقی رفتارهای خود هستیم؛ چرا که مهارت‌های لازم برای کارگروهی، مشارکت و نهراسیدن از تعامل با دیگران، روش‌های خلاق را ترغیب می‌کند، آموخته‌ها را عمق بیشتری می‌بخشد، قدرت تشخیص را بالا می‌برد و تصمیم‌ها را اثربخش می‌کند. ما فرصت‌های گفت‌وگو را برای کودکان فراهم و مهارت و نگرش‌های سازنده را در ارتباط با گفت‌وگو و مشارکت در آنان تقویت می‌کنیم.

مشارکت به‌مثابه سر است و ضرورت و سرمایه اساسی پیشرفت و توسعه است. مشارکت یعنی بفهمیم چرا برای هر آنچه ما باید یاد بگیریم، دوتا دوتا عضو داریم: دو گوش، دو چشم، دو سوراخ بینی و ...، ولی برای هر آنچه باید یاد بدهیم یک عضو داریم. فقط یک زبان داریم. با این زبان زیاد سخن می‌گوییم و این فرصت شنیدن را از ما سلب می‌کند. بر آنیم تا یاد بگیریم اندکی توان شنیدن را در خودمان زیاد کنیم. یعنی مشارکت کنیم و مشارکت یعنی باور شنیدن سخن دیگری که لازمه نوسازی اجتماعی و فرهنگی و پیشرفت همه‌جانبه است. زیرا مشارکت بر اثربخشی برنامه‌های بهسازی و نوسازی اجتماعی و فرهنگی می‌افزاید و از این طریق به رشد همه‌جانبه مدرسه، خانواده و جامعه کمک می‌کند. مشارکت فرایند کیفیت تصمیم‌ها را بالا می‌برد و کارایی ساختار سازمانی مدرسه را تقویت می‌کند. مشارکت می‌کوشد فرایند برنامه‌ریزی و اجرای مؤثر تغییرات قابل‌قبول را بهبود بخشد. مشارکت به آموخته‌ها عمق بیشتری می‌بخشد، قدرت تشخیص را بالا می‌برد و تصمیم‌ها را اثربخش می‌کند.

بیاییم برای بهره‌گیری از مزیت‌های رویکرد گفت‌وگو و مشارکت، یکپارچه، همدل و همراه شویم و مهارت‌های لازم را در این دو بال گسترش دهیم و بیش از هر چیز نگرش خود را با فعالیت‌های مشارکتی و گفت‌وگو به نحوی مؤثر بازسازی کنیم.

این‌گونه است که ان‌شاءالله یک سال تحصیلی موفق و مؤثر را تجربه خواهیم کرد؛ سالی که همگان ذیل این دو بال احساس راحتی و نشاط و بهروزی کنند.

۹
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه، یادداشت سردبیر، بال‌های پرواز،گفت و گو در مدرسه،مشارکت در مدرسه،دکتر حیدر تورانی
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.