سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

مقالات

نقش پروژه محوری در جهان آینده

  فایلهای مرتبط
نقش پروژه محوری در جهان آینده

1. رویکرد پروژه‌محور در آغاز اقدامی است به‌منظور ابداع روش مناسب برای رشد دانش‌آموزان، در مواجهه با ناکارآمدی روش‌های آزمو‌ن‌محور. مربیان و معلمانی که با ناکارآمدی روش سنتی آموزش مواجه بودند، شیوه‌های گوناگونی را طراحی و تجربه کردند که یکی از آن‌ها روش پروژه‌محور است.

2. مفهوم «پروژه» الزاماً دربرگیرنده مباحث علمی و آموزشی نیست. پروژه هر اقدام آموزنده‌ای است که تبحر دانش‌آموز در آن مسئله و در مباحث پیرامونی آن، امری ضروری در آینده زندگی اوست. پس پروژه‌ها الزاماً نباید علمی باشند. می‌توان به مقوله‌های دیگر هم اندیشید.

3. جامعه آینده به محفوظات افراد نیاز چندانی ندارد. دسترسی آسان به اطلاعات فراوان انسان، آینده را از داشتن انبوه داده‌ها بی‌نیاز می‌کند. افراد نیازمند قابلیت‌هایی هستند که بر توانمندی‌های ایشان در مواجهه با مسائل دنیای پیشرو بیفزاید. بخش مهمی از اهداف حرکت به سمت پروژه‌محوری تحصیل، بر تأمین نیازهایی مبتنی است که انسان‌ها در جهان آینده خواهند داشت.

4. یادگیری پروژه‌محور در پی تحقق اهداف عمیق‌تر و اصیل‌تری است که برخی از آن‌ها به این شرح هستند: تقویت انگیزه و اشتیاق به یادگیری، توسعه مهارت‌های کلیدی، یادگیری عمیق‌تر، تشویق به همکاری‌های تیمی و گروهی، افزایش اعتمادبه‌نفس، ظرفیت‌سازی برای کسب مهارت فراگیری مادام‌العمر.

5. پروژه‌محوری را باید از سطح کلاس و آموزش درس‌ها و کتاب درسی فراتر برد. اقدامات ارزشی و تربیت مذهبی و همین‌طور آموزش مهارت‌های مهم رفتاری می‌تواند بخش مهمی از آموزش پروژه‌محور باشد. پروژه‌محوربودن مدرسه می‌تواند مدل خوبی برای تلفیق فعالیت‌های پرورشی و تربیتی و آموزشی باشد.

6. امروزه پروژه‌محوری بیشتر در قلب پژوهش‌محوری عیان شده است، اما لازم است بدانیم، همه اقدامات مؤثر پروژه‌محوری از جنس پژوهش متداول مدرسه‌ای رایج نیست.

7. ابتدایی‌ترین پروژه‌هایی که در مدرسه‌ها می‌توان تعریف کرد، از سالیان دور رایج بوده است و اکنون هم متداول است، در کلاس‌های آموزشی، انجام مشاهدات کلاسی، یادداشت‌برداری از سخنان معلم، متن‌های درسی و گزارش‌های دیگر دانش‌آموزان و برگزاری نظرسنجی دانش‌آموزی یا غیردانش‌آموزی هستند. از دیگر سو، تمام اقدامات اجرایی کلاس و مدرسه مانند نظافت کلاس، مدیریت کتابخانه مدرسه، انجام امور جاری نمازخانه، طراحی و اجرای مسابقه‌های ورزشی و هنری از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند عنوان پروژه دانش‌آموزی را یدک بکشند.

8. با گسترش انواع آموزش‌های از راه دور، پروژه‌محوری در تعلیم‌وتربیت آسان‌تر شده است. امروزه برای انجام انواع پروژه‌ها، تحرک کمتر و دسترسی بیشتر فراهم است و عوامل انسانی متخصص که در خارج از مدرسه حضور دارند نیز می‌توانند بدون حضور فیزیکی، کلاس و مدرسه را در انجام پروژه یاری کنند.

 

 

۱
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، یادداشت سردبیر،پروژه محوری،پروژه،پروژه محوری در تعلیم و تربیت،نقش پروژه محوری در جهان آینده، دکتر فریدالدین حداد عادل
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.