پنج شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴

مقالات

بهار نگاه توست

  فایلهای مرتبط
بهار نگاه توست

فصل بهار فرصت بسیار خوبی برای ارزشیابی فعالیت‌های معلمان هنر در سراسر کشور است. در اواسط این فصل می‌بایست ارزیابی کلاس‌های آموزشی به جمع‌بندی مناسبی برسد. برگزاری امتحانات و همچنین برگزاری نمایشگاهی از آثار دانش‌آموزان جلوه‌گاه مناسبی برای جمع‌بندی سال گذشته و برنامه‌های سال‌های آتی خواهد بود.

و بالاخره، این فصل فرصت مناسبی است تا معلم‌ها در کنار هم جمع شوند و با برگزاری جلسه‌های همفکری و ارائه راهکارهای تازه به موضوعات جدیدی بپردازند.

همان‌طور که شما عزیزان همکار می‌دانید برگزاری جلسه‌های خسته‌کننده و صرفاً اداری راه مناسبی برای ارزشیابی فرایند آموزشی سال گذشته و همچنین برنامه‌ریزی برای سال آینده نیست، ولی معلمان هنر می‌توانند گوشه‌ای از کلاس آموزشی خود را برای دیگر معلمان اجرا و از معلم‌های دیگر بخواهند تا روش آموزش آن‌ها را نقد و بررسی کنند. فرقی هم نمی‌کند که مخاطب این کلاس، دیگر معلمان هنر باشند یا معلم علوم یا معلم تاریخ یا ... . مهم این است که نقد و بررسی و تبادل تجربه باعث شود فرایند آموزشی معلم هنر بهبود یابد. چه‌بسا نکته‌هایی که معلم‌های غیرهنر در مورد کلاس هنر بازگو می‌کنند که باعث می‌شود تا روش‌های آموزشی معلمان هنر ابعاد وسیع‌تری پیدا کند.

جمع‌بندی، نقد و بررسی فرایند کلاسی باعث می‌شود تا نگاه معلم نسبت به فعالیت آموزشی خویش جدی‌تر شود. به علاوه، توجه به تغییرات سریع و گسترده دنیای امروز و نگاهی به پیشرفت‌های فناوری و فعالیت‌های اجتماعی نیز باعث می‌شود موضوع این جلسه‌ها به سمت خلاقیت‌های بیشتر و همچنین کسب اطلاعات عمیق‌تر هدایت شود. توجه به طرح مسئله و همچنین پیداکردن راه‌حل‌های تازه‌تر باعث می‌‌شود به موضوع این همفکری‌ها توجه بیشتری شود.

نکته دیگر اینکه سابقه برگزاری امتحانات سنتی می‌تواند باعث ایجاد فشارهای روانی زیادی بر دانش‌آموزان شود؛ و این باید به موضوع این جلسه‌ها تبدیل شود تا تأثیرات روانی و جسمی این روش‌ها بررسی و تبدیل به راهکارهایی برای تک‌تک دانش‌آموزان مدرسه گردد. استفاده از روش‌های ارزیابی متنوع و انعطاف‌پذیری در مقابل دانش‌آموزان متفاوت با گرایش‌های گوناگون باعث ایجاد محیطی مثبت برای یادگیری می‌شود.

لزوم بازنگری در فعالیت‌های امتحانی و نیز فعالیت‌های نمایشگاهی، به دلیل تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان است که مهم‌‌ترین پایه و مهم‌ترین مسئله درکلاس‌های هنر در کشور است. همچنین توجه به گروه‌گرایی و فعالیت‌های منحصر‌به‌فرد از جمله مسائلی هستند که می‌بایست هرساله مورد توجه قرار بگیرند. دانش‌آموزان باید فرصت پاسخ‌گویی و خلق فرصت‌های خلّاقه را در فرایند ارزشیابی به دست بیاورند. به همین دلیل تغییر در نگاه و نگرش در بین دانش‌آموزان و معلمان هنر مسئله‌ای ارزشمند و کارساز است.

در پایان خاطرنشان می‌کنیم که در این شماره شاهد چند تجربه زیسته از چند معلم خلاق در کشورمان هستیم و چند یادداشت و مقاله نیز در راستای بهبود فرایند آموزشی برای شما داریم. همچنین مصاحبه‌ای داریم با معلمی توانمند که در آن از شرایط کلاس‌های آموزشی و همچنین خلاقیت‌ها و روش‌های آموزشی ایشان پرسش کرده‌ایم. استاد کامران سلطانی علاوه بر اینکه خود طراحی زبردست و توانمند است مدارج آموزشی را در بهترین دانشگاه‌ها و همچنین نزد بهترین استادان کشور گذرانده‌ است. وی به آموزش‌های دانشگاهی (آکادمیک) بسنده نکرده در ادامه با تلاش‌های شخصی در شهری که از مرکز استان هم فاصله دارد، آثاری درخور را خلق کرده است.

این استاد نمادی از یک معلم علاقه‌مند، فرهیخته و تلاشگر است که در کلاس‌هایی با کمترین امکانات به بهترین نتایج رسیده است. مروری بر گفت‌‌وگو با ایشان باعث می‌شود تجارب زیسته این استاد ارجمند را بهتر درک کنیم و در فرایند برنامه‌ریزی آموزشی سالانه خویش به‌کار گیریم. امید که این شماره بتواند بر داشته‌های ما بیفزاید و کمک کند تا شما دوستان، همکاران و خوانندگان گرامی نظرها و یادداشت‌های ارزشمند خود را برای دفتر نشریه ارسال کنید.

 

۴۶
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش هنر، یادداشت سردبیر، بهار نگاه توست، مجید کاظمی
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.