ارزش واقعی راهاندازی کسبوکار در دوران نوجوانی درآمد یا پول نیست، بلکه تجربههایی است که در سن پایین به دست میآورید. این تجربهها ارزشی بسیار بالاتر از پول دارند. در نتیجه باعث میشوند از رقیبان بسیار جلوتر باشید.
در کنار این تجربه شیرین و باارزش، با راهاندازی کسب و کار لذتهای دیگری نیز به دست میآورید؛ مواردی مانند:
- تجربه رئیس و مدیر خودبودن و اجرای برنامههای مورد نظر خود؛
- کسب درآمد در سن پایین و رسیدن به آزادی مالی؛
- و ...
ولی چند نکته:
اشتباه کردن بد نیست، بلکه فرصتی برای رشد و پیشرفت افراد است:
چه بهتر که در نوجوانی و سن پایین با تجربهکردن و اشتباههای کوچک و بزرگ، بتوانیم درس بگیریم و موفقیتهای بزرگی به دست آوریم.
کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید:
شروع هر کسبوکاری در ابتدا زمان زیادی از شما میگیرد. بنابراین، باید زمان خود را برای کاری بگذارید که به آن علاقه دارید. هر شغلی که بر اساس انگیزه و اشتیاق ساخته نشده باشد، در نهایت به شکست میرسد. مهم نیست که به چه موضوعهایی علاقه دارید، فقط باید بتوانید محصول یا خدمات را بر اساس آن وارد بازار کنید تا به یک کسبوکار کوچک تبدیل شود. در ابتدای کار به جزئیاتی مانند نام کسبوکار، میزان و احتمال موفقیت، و ... توجه زیادی نکنید و معطل آن نشوید.
هدف اولیه شما، تأثیر مثبت گذاشتن روی افراد و کمک به مردم است. هسته مهم و اصلی تمام کسبوکارها باید تبدیل کُره زمین به مکانی بهتر باشد. باور کنید که رعایت همین یک نکته، باعث پیشرفت و شکوفایی کسبوکارتان میشود. این موضوع به شما انگیزه و قدرت بیپایان میدهد!
باید بتوانید مشکلی را حل کنید:
زمانی که به یک ایده فکر میکنید، دقت داشته باشید که باید خدمات یا محصول شما، مشکلی را از افراد جامعه حل کند یا باعث برآوردهشدن خواستهای شود. طبیعتاً اگر یک ایده بتواند هر دوی این موارد را پوشش دهد، جزو بهترینها قرار میگیرد.
با یک مثال، بیشتر توضیح میدهم: امروزه به دلیل شهرنشینی و آلودگی هوا، مردم آرزوی مکانی زیبا و پاک را دارند. یک کارآفرین، برای برآوردن این آرزو، تصمیم میگیرد باغ کوچکی وسط شهر احداث کند. با راهاندازی این باغ دو اتفاق میافتد:
- مردم به آرزوی خود (داشتن یک محیط زیبا در وسط شهر) میرسند.
- مشکل آلودگی هوا برای آنها تا حدودی بر طرف میشود و میتوانند بسیاری از ساعات خود را در آن سپری کنند.
میبینید که در مثال بالا، آرزو برآورده و مشکلی برطرف شد. بنابراین باید به دنبال ایدههایی بگردیم که این دو موضوع را پوشش دهند و حل کنند.
قبل از ایدهپردازی، تحقیق کنید و ایرادهای محصولات یا خدمات دیگران را پیدا کنید. با پیداکردن ایرادهای دیگران، میتوان جای خالی آنها را پر کرد.
برای یادگیری مهارت کارآفرینی وقت بگذارید:
اولین راه این است که زیاد بخوانیم! مطالعه و تحقیق یکی از راههای بسیار مفید و مؤثر برای راهاندازی کسبوکار است و یکی از ایدههای خوب، مطالعه زندگینامه و مسیر موفقیت کارآفرینان بزرگ جهان است. شما باید بدانید که این افراد چگونه به این جایگاه رسیدند و چه عادتهایی به موفقیت آنها کمک کرده است.
راه دوم در کنار مطالعهکردن این است که استعدادهای کارآفرینی خود را پرورش دهید. برای رسیدن به این هدف باید با افراد همفکر در شبکههای اجتماعی (مانند گروهها)، کارگاههای آموزشی، گروههای مطالعه و ... همنشینی و صحبت کنید. حتی میتوانید با کارآفرینان و افراد متخصص تماس بگیرید تا از تجربههای آنها استفاده کنید.
عملگرا باشید و زمان را از دست ندهید:
حواستان باشد که راهاندازی کسبوکار آسان نیست! مخصوصاً برای نوجوانانی که اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند. بنابراین موفقیت شما مستلزم داشتن ارادهای قوی، تلاش و عملگرابودن است. چون در کنار درس و مدرسه، باید مهارتهای کسبوکار را هم یاد بگیرید و تجربه کنید.
علاوه بر تمام موارد بالا، اگر واقعاً به کسبوکاری علاقه دارید، نباید اصلاً احساس کارکردن داشته باشید! بلکه برای شما باید مانند انجامدادن نوعی سرگرمی باشد. از طرف دیگر، همیشه آماده یک مشکل یا طوفان سخت در زمینه کسب و کار باشید! چون هچکس نمیداند چه زمانی با انواع مشکلات برخورد میکند.
جمعبندی
موفقیت در کسب و کار به سن خاصی اختصاص ندارد؛ بنابراین اگر نوجوانی پرتلاش با آرزوهای بزرگ هستید، مطمئناً به کارآفرین تبدیل میشوید. برای سریعرسیدن به این هدف:
- نه گفتن را تمرین کنید.
- آموزش راهاندازی کسبوکار را ببینید.
- جاهطلب باشید.
- سریع تجربه کنید.
- مهارتهای کارآفرینی را یاد بگیرید.
- از بزرگان کسبوکار الهام بگیرید.
- در این راه به خدا و خودتان اطمینان داشته باشید.
ادامه آموزش کارآفرینی را در شماره بعد بخوانید...