پنج شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۴

مقالات

آنچه در آینده خواهید دید!

  فایلهای مرتبط
آنچه در آینده خواهید دید!
شرح یک درس‌نامه-۱

توضیح

درس‌نامه‌های سواد فضای مجازی که در هر شماره از مجله منتشر خواهند شد، چارچوب مشخصی دارند:

• شروع خوب زمینه اتصال دانش‌آموزان به موضوع درس را ایجاد و توجه آنان را به محتوا جلب می‌کند.

• درس‌گام بخش اصلی آموزش در کلاس است که با پیشنهادهایی برای تحقق اهداف آموزشی می‌کوشد.

• پایان خوب با هدف جمع‌بندی مطالب تدریس‌شده و تثبیت یادگیری طراحی ‌شده است.

• ارزشیابی شامل ایده‌هایی برای سنجش میزان یادگیری و همچنین امتداد محیط یادگیری به بیرون از کلاس درس است.

در هر کدام از بخش‌های چهارگانه فوق چند پیشنهاد ذکر شده‌اند تا معلمان گرامی بتوانند با توجه به شرایط کلاس و نیازهای دانش‌آموزان خود، از بین آن پیشنهادها بهترین را انتخاب و اجرا کنند.

در کنار این درس‌نامه که دستورالعملی برای اجرای کلاس است، محتوای مکمل چندرسانه‌ای شامل پرده‌نگار، کاربرگ و فیلم‌ آموزشی هم در نظر گرفته شده که همگی از پایگاه رهیار سواد فضای مجازی ابری‌شهر1 قابل دریافت است.

 

چکیده درس‌نامه

فناوری‌های مجازی (اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و افزوده، زنجیره بستکی (بلاکچین) و ...) به‌سرعت در حال ‌توسعه و ورود به زندگی ما هستند. لذا آمادگی اولیه برای مواجهه آگاهانه با فرصت‌ها و تهدیدهای این فناوری‌های نوین، ضرورتی انکارناشدنی است. در این درس‌نامه در سه‌گام با تعدادی از این فناوری‌های نوین به شکل ریشه‌ای و مختصر آشنا می‌شویم:

1. شناخت نیازی که باعث پدیدآمدن و توسعه فناوری مذکور شد؛

2. طرز کار اجمالی؛

 

3. کاربردها و اثرات فناوری در ابعاد متفاوت زندگی.

در این درس دانش‌آموزان درمی‌یابند که توسعه هر فناوری به‌صورت توأمان نقاط تاریک و روشنی دارد که باید به آن‌ها توجه داشت.

 

شرایط اجرای درس‌نامه

 این درس‌نامه برای دانش‌آموزان دوره متوسطه، از پایه هفتم تا دهم، مناسب است و در مدت‌زمان یک تا دو جلسه (50 تا 100 دقیقه) قابل اجراست. محتوای درس‌نامه نیز با سرفصل‌های کتاب «کار و فناوری» و «تفکر و سواد رسانه‌ای» قابل‌تلفیق است.

 

برای اجرای این طرح ‌یادگیری در کلاس درس لازم است امکانات پخش چندرسانه‌ای، به‌علاوه لوازم مربوط به چاپ کاربرگ به تعداد گروه‌های کلاسی فراهم شود. به منظور عملی و عینی‌ترشدن تدریس، پیشنهاد می‌شود پیش از کلاس برخی از مصداق‌های در دسترس فناوری‌های مجازی را که قصد تدریس آن‌ها را دارید، همراه خود به کلاس ببرید و در زمان مناسب به دانش‌آموزان نشان دهید. برای مثال می‌توانید برنامک واقعیت افزوده تبدیل نقاشی به پویانمایی کویویر2 را روی تلفن همراه خود نصب کنید یا در سکوی بومی رایانش ابری «ابر همراهی» ثبت‌نام کنید و محیط کاربری آن را در کلاس نمایش دهید.

 
 

• مخاطبان  گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

 

 

۵۱
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، تربیت رسانه ای،سواد فضای مجازی،ابری شهر،آنچه در آینده خواهید دید،درس‌نامه‌های سواد فضای مجازی،حسین غفاری
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.