پنج شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۴

مقالات

زندگی با یک کلیک

  فایلهای مرتبط
زندگی با یک کلیک
درس‌نامه‌های سواد فضای مجازی: قسمت دوم

درس‌نامه‌های سواد فضای مجازی که در هر شماره از مجله منتشر خواهد شد، چارچوب مشخصی دارند:

شروع خوب زمینه اتصال دانش‌آموزان به موضوع درس را ایجاد می‌کند و توجه آنان را به محتوا جلب می‌کند.

درس‌گام بخش‌های اصلی آموزش در کلاس است که با پیشنهادهای مختلف سعی در تحقق اهداف آموزشی دارد.

پایان خوب با هدف جمع‌بندی مطالب تدریس شده و تثبیت یادگیری طراحی شده است.

ارزشیابی شامل ایده‌هایی برای سنجش میزان یادگیری و همچنین امتداد محیط یادگیری به بیرون از کلاس درس است.

در هر کدام از بخش‌های چهارگانه فوق، چند پیشنهاد ذکر شده‌اند تا معلمان گرامی بتوانند با توجه به شرایط کلاس و نیازهای دانش‌آموزان خود، از بین آن پیشنهادها بهترین را انتخاب و اجرا کنند.

در کنار این درس‌نامه که دستورالعملی برای اجرای کلاس است، محتوای مکمل چندرسانه‌ای شامل پرده‌نگار، کاربرگ‌ها و فیلم‌ آموزشی هم درنظر گرفته شده که همگی از پایگاه رهیار سواد فضای مجازی ابری‌شهر1 قابل دریافت است.

 

چکیده درس‌نامه

هر چند دانش‌آموزان از فضای مجازی استفاده‌های متنوعی دارند،؛ اما ممکن است با برخی کاربردهای آن در انجام سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر امور روزمره زندگی آشنایی نداشته نباشند. دسته‌بندی و منظم‌ کردن این فعالیت‌ها دید جامع‌تری نسبت به گستردگی خدمات اینترنتی ایجاد و فرصت‌های نادیده ‌گرفته‌شده را آشکار می‌کند. در این درس‌نامه،درسنامه با ارائه یک دسته‌بندی از کارکردهای اینترنت و به‌طوربه طور خاص خدمات تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی، توجه دانش‌آموزان را به ترفندهای ایمنی‌بخش در این فضا جلب می‌کنیم.

 

شرایط اجرای درس‌نامه

این درس‌نامه برای دانش‌آموزان دوره متوسطه، از پایه هفتم تا پایه دهم مناسب است و در مدت‌زمان یک تا دو جلسه (75 تا 90 دقیقه) قابل‌اجراست. محتوا با سرفصل‌های کتاب «مطالعات اجتماعی» و «تفکر و سواد رسانه‌ای» قابل‌تلفیق است.

برای اجرای این طرح یادگیری در کلاس درس، لازم است امکانات اتصال به اینترنت برای معلم، به همراه پخش چندرسانه‌ای، به‌علاوه لوازم مربوط به چاپ کاربرگ به تعداد گروه‌های کلاسی، فراهم شود. با توجه به متصل‌نبودن موضوعات درس‌گام 1 و درس‌گام 2 به یکدیگر، در صورت محدودیت زمان می‌توانید به تناسب نیاز دانش‌آموزان، صرفاً یکی از درس‌نامه را انتخاب و اجرا کنید.

توجه داشته باشید، رویکرد محوری این درس‌نامه آن است که دانش‌آموزان دریابند هر توسعه فناورانه‌ای، به‌صورت توأمان مزیت‌ها و تهدیدهایی دارد که مدیریت آن‌ها نیازمند تدبیر و توجه است. بنابراین، لطفاً این درس‌نامه را با این رویکرد در کلاس اجرا کنید.

 

 

• مخاطبان گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

 

 

۱۷
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، تربیت فناورانه،‌ زندگی با یک کلیک، درس نامه های سواد فضای مجازی، حسین غفاری
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.