توضیح
درسنامههای سواد فضای مجازی که در هر شماره از مجله منتشر خواهند شد، چارچوب مشخصی دارند:
• شروع خوب زمینه اتصال دانشآموزان به موضوع درس را ایجاد میکند و توجه آنان را به محتوا جلب میکند.
• درسگام بخشهای اصلی آموزش در کلاس است که با پیشنهادهای مختلف سعی در تحقق اهداف آموزشی دارد.
• پایان خوب هم با هدف جمعبندی مطالب تدریسشده و تثبیت یادگیری طراحی شده است.
• ارزشیابی شامل ایدههایی برای سنجش میزان یادگیری و همچنین امتداد محیط یادگیری به بیرون از کلاس درس است.
در هر کدام از بخشهای چهارگانه فوق، چند پیشنهاد ذکر شده است که معلمان گرامی بتوانند با توجه به شرایط کلاس و نیازهای دانشآموزان خود، از بین آن پیشنهادها بهترین را انتخاب و اجرا کنند.
در کنار این درسنامه که دستورالعملی برای اجرای کلاس است، محتوای مکمل چندرسانهای شامل پردهنگار، کاربرگها و فیلمهای آموزشی هم در نظر گرفته شده که همگی از پایگاه رهیار سواد فضای مجازی ابریشهر (abrishahr.ir) قابل دریافت است.
چکیده درسنامه
یکی از اشتباههای رایج کاربران فضای مجازی این است که به تفاوت کارکردهای رسانههای گوناگون اجتماعی توجه ندارند و گونههای فعالیتهای مجازی خود را به یکی دو رسانه اجتماعی محدود متمرکز کردهاند. این در حالی است که قابلیتهای هر رسانه اجتماعی برای پاسخ به نیاز و هدف خاصی توسعه یافته است. ازاینرو، در این درس پس از آشنایی با مفهوم «سکوی اینترنتی»، دستهبندی جامعی از انواع رسانههای اجتماعی ارائه و به دانشآموزان توصیه میکنیم متناسب با محتوا و هدفی که دارند، رسانه اجتماعی مناسب را انتخاب کنند. در پایان نیز با چگونگی اعمال حکمرانی توسط سکوها، از طریق بیانیه مهم «شرایط استفاده از خدمات» آنها آشنا میشویم.
• مخاطبان گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.