سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴

مقالات

پویانمایی هنر چند وجهی

  فایلهای مرتبط
پویانمایی هنر چند وجهی
هنرجویان عزیز سلام. در رابطه با بازار کار در رشته‌های هنرستانی، در این شماره به سراغ رشته پویانمایی (انیمیشن‌سازی) رفتیم. آقای خزایی در این رشته فعالیت دارند و به‌عنوان کارآفرین، سابقه، تحصیلات و تجربه‌هایشان شنیدنی است. مطمئن باشید در این مصاحبه‌ها مطالبی ذکر می‌شوند که می‌توانند چراغ راه آینده شما باشند و به موفقیت نزدیک‌ترتان کنند.

لطفاً خودتان را معرفی کنید

مهدی خزائی هستم؛ متولد 1353. از کودکی به هنر علاقه‌مند بودم و سعی کردم به اهدافی که داشتم برسم. الحمدالله راضی هستم.

 

آیا شما هنرستانی بودید؟

بله. از سال 69 تا 72 هنرجو بودم. به هنر علاقه داشتم، ولی در آن زمان این رشته در شهر ما نبود. بنابراین مجبور شدم به مشهد بروم. آنجا ثبت‌نام کردم و قبول شدم، ولی متأسفانه به دلیل مشکل خوابگاه، مجبور شدم برگردم شهرستان خودمان و به اجبار در رشته برق تحصیل کردم.

 

تحصیلات و تجربه‌های شما چیست؟

من در دانشگاه در رشته هنرهای تجسمی ادامه تحصیل دادم و کارشناسی گرفتم. بنده در سال ۱۳۸۳ به همراه استاد مهدی قاسمی و سیدعلی موسوی‌نژاد «انجمن پویانمایی شهرستان کاشمر» را تأسیس کردیم، آن انجمن هنوز فعال است. همچنین در سال ۱۳۹۷ به همت مهندس هادی رمضان‌پور رشته پویانمایی را وارد هنرستان‌های شهرستان کردیم.

 

در حال حاضر مشغول انجام چه‌کاری هستید؟ از چه زمانی تصمیم گرفتید در این شغل فعالیت کنید؟

در حال حاضر اولاً معلم و هنرآموز هنرستان هستم؛ در رشته پویانمایی. من از ابتدا به رشته هنر علاقه داشتم. از دوره ابتدایی وارد مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم و از استادان و مربیان خبره و باتجربه نظیر استاد وزان استفاده کردم. در آنجا استعدادم کشف شد و الان در زمینه مجسمه‌سازی و هنرهای تجسمی فعالیت می‌کنم. در کنار معلمی، کارگاهی دارم و در زمینه عنصر (المان) شهری و زیباسازی شهری اشتغال دارم.

 

هنرجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند چه فرصت‌هایی برای اشتغال دارند؟

رشته پویانمایی شاخه‌های متعددی دارد. در هر قسمتی که علاقه‌مند باشند، می‌توانند به‌طور جداگانه فعالیت کنند؛ به‌عنوان مثال، تصویربرداری، عکاسی، طراحی، انیمیت و متحرک‌سازی، طراحی آرایه، نورپردازی، فیلم‌برداری و غیره. این رشته نیاز به این دارد که تیم‌سازی شود، چون نیاز است عوامل متعددی در کنار هم باشند تا بتوانند یک پویانمایی را تولید کنند.

 

با توجه به اینکه خودتان در این رشته هنرآموز هنرستان هستید، آیا مطالب کتاب‌های درسی را برای ورود هنرجویان به بازار کار کافی می‌دانید؟

مطمئناً نه، کافی نیست. باید در کنارش آموزش‌های زیادی ببینند. مثلاً کار با نرم‌افزارهایی را که در مدرسه آموزش داده می‌شود، باید وقت بگذارند و به‌خوبی یاد بگیرند. در کلاس‌های آزاد هنری هم شرکت کنند تا بتوانند مهارت بیشتری کسب کنند.

 

به لحاظ اهمیت، اگر بخواهید درصدی به مهارت عملی و دانش نظری اختصاص دهید، این درصدها چگونه هستند؟

20 درصد نظری و 80 درصد عملی.

 

هنرجویان این رشته چگونه می‌توانند مهارت عملی کسب کنند؟

باید تمرین و تلاش کنند تکلیف کتاب‌ها را به‌خوبی انجام دهند. برای طراحی‌کردن خیلی وقت بگذارند، چون تجسم و خلاقیتشان را رشد می‌دهد. همچنین می‌توانند کارهای تبلیغاتی انجام دهند و از این طریق درآمدزایی هم داشته باشند. بحث تصویرسازی متحرک (موشن‌گرافیک)، طراحی پوستر و طراحی آرایه کارهایی است که می‌توانند انجام دهند. می‌توانند با سازمان‌هایی مثل شهرداری، کارخانه‌ها و غیره وارد همکاری شوند و برایشان کارهای تبلیغاتی و تصویرسازی متحرک انجام دهند.

 

نمونه‌ای از یک پروژه را که انجام داده‌اید، می‌توانید معرفی کنید؟

بله. از کارهایی که با شهرداری انجام داده‌ایم، آموزش کودکان از طریق تصویرسازی متحرک در زمینه‌های حمل و نقل، آتش‌نشانی و فضای سبز است تا با فعالیت‌های شهرداری آشنا شوند و فرهنگ‌سازی شود. همچنین برای صداوسیما پروژه‌های پویانمایی انجام داده‌ایم.

 

به نظر شما مدت‌زمانی که یک هنرجوی رشته پویانمایی باید آموزش ببیند تا بتواند وارد بازار کار شود چقدر است؟

کسب مهارت در رشته‌های هنری زمان‌بر است، اما اگر با علاقه، پشت‌کار و خلاق باشد، سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و ظرف یک سال می‌تواند وارد بازار کار شود.

 

شروع به کار در این رشته چقدر سرمایه و امکانات اولیه نیاز دارد؟

برای رشته پویانمایی در ابتدا باید تیم‌سازی شود. سرمایه‌گذاری هم با توجه به تجهیزات اولیه شامل رایانه، قلم موشی (موس‌پن)، دوربین و... و مکان فعالیت، حدود 300 تا 500 میلیون تومان برآورد می‌شود.

 

نرم‌افزارهای موردنیاز این حرفه کدام‌اند و یادگیری آن‌ها چه اهمیتی دارد؟

نرم‌افزارها مکمل هم و ابزاری هستند که برای انجام بهتر و سریع‌تر پروژه در خدمت هنرمند قرار می‌گیرند. فتوشاپ، مایا، تری‌دی مکس، افترافکت، موشن‌گرافیک و پریمییر نرم‌افزارهای اولیه‌ای هستند که هنرجویان باید با آن‌ها کار کنند. هوش مصنوعی هم به کمک آمده و باید از این فناوری جدید استفاده کنیم.

 

با توجه به تجربه‌تان، به نظر شما فوت کوزه‌گری این رشته چیست؟

خلاقیت و ایده‌پردازی و ذهن نوآور.

 

شرایط ادامه تحصیل در این رشته چیست؟

هنرجویان بعد از اینکه دیپلمشان را گرفتند، می‌توانند وارد دانشگاه شوند و در رشته‌های نقاشی، گرافیک و رشته پویانمایی مدرک کارشناسی بگیرند. همچنین، در دوره ارشد ادامه تحصیل دهند و در دوره دکترا نیز در زمینه پژوهشِ هنر ادامه تحصیل دهند. دانشگاه هنرهای زیبای تهران، دانشگاه فردوسی مشهد که البته کلاس‌های آن در نیشابور برگزار می‌شوند، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز و شهرهای دیگر این رشته‌ها را ارائه می‌دهند و به‌طور کل پراکندگی خوب و قابل‌دسترسی دارد.

 

ارتباط هنرجویان با یک بزرگ‌تر مثل شما که قبلاً مسیر پیش رویشان را پیموده‌اید، چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟

سریع‌تر به هدفشان می‌رسند.

 

این مجله رشد هنرجو است و مخاطب اصلی آن هنرجویان هستند. اگر توصیه‌ای به آن‌ها دارید، بفرمایید.

به همه هنرجویان که دنبال مهارت هستند توصیه می‌کنم در آینده به دنبال کارآفرینی باشند و خودشان سعی کنند کارگاهی پایه‌ریزی کنند و تعدادی را به‌کار گیرند تا بتوانند به‌عنوان کارآفرین مشغول شوند.

 

ممنونم از وقتی که گذاشتید. موفق باشید.

قربان شما. سلامت باشید.


۸۸
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، مصاحبه، پویانمایی هنر چند وجهی، امیرمهدی مرادیان
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.