سلام، لطفاً خودتان را معرفی کنید.
عرض سلام و ادب خدمت شما همکار محترم و اعضای محترم مجله و هنرجویانی که مخاطب شما هستند. غلامرضا اربابی هستم، هنرآموز رشته ساختمان.
آیا شما هنرجوی هنرستان بودید؟
خیر. من دیپلمم ریاضیفیزیک بود و از رشته نظری به رشته فنی آمدم.
تجربه و تحصیلات شما چیست؟
بنده فارغالتحصیل سال ۷۹ از دانشگاه شهید رجایی تهران در رشته ماشینابزار هستم. البته مجدداً در سال ۸۹ وارد دانشگاه شدم و در سال ۹۲ دومین لیسانسم را در رشته ساختمان گرفتم. حدوداً از سال ۹۷ بهعنوان ناظر نظاممهندسی شروع به کار کردم و الان هم ناظر پایه ۲ هستم. همزمان در هنرستان تدریس دارم و در سازمان نظام مهندسی در حوزه نظارت فعالیت میکنم.
از چه زمانی تصمیم گرفتید وارد رشته ساختمان شوید؟
بنده در سال ۸۵ عضو تعاونی مسکن فرهنگیان بودم. در آنجا زمینهای فراهم شد که کشیده شوم به سمت رشته ساختمان. احساس کردم کار و توانمندیام در این رشته باید بیشتر باشد.
هنرجویانی که در این رشته تحصیل میکنند، چه فرصتهایی برای اشتغال دارند؟
کسانی که در هنرستان در رشته ساختمان آموزش میبینند، که البته این آموزش باید با تمرین و ممارست در ذهن و رفتارشان ملکه شود، میتوانند بهعنوان نیروی فنی ماهر در کارهای ساختمانی مشغول به کار شوند. وضعیت درآمدی بهنسبت خوبی هم دارد؛ در بخشهایی مثل آرماتوربندی، قالببندی، دیوارچینی، نازککاریهای ساختمان و غیره. همچنین میتوانند ادامه تحصیل بدهند و وارد دانشگاه شوند و بهعنوان کاردان فنی یا مهندس وارد سازمان نظام مهندسی شوند؛ به این صورت که با گذر سه سال از زمان گرفتن مدرکشان در آزمونی شرکت میکنند و پس از قبولی، میشوند ناظر نظام مهندسی یا مجری یا محاسب و طراح این سازمان. اقدام دیگری که هنرجویان این رشته میتوانند انجام دهند، این است که شرکتهایی پیمانکاری به ثبت برسانند با تعداد افراد مشخصی بروند به سمت انجام امور پیمانکاری.
با توجه به اینکه خودتان هنرآموز هنرستان هستید، به نظر شما آیا آموزشهای هنرستان و مطالب کتابهای درسی برای شروع ورود هنرجو به بازار کار کافی است؟ آیا آنها را مفید میدانید؟
در بحث نظری مطالب کتاب درسی تقریباً میتوان گفت خوب است. یعنی آن اندازه است که هنرجو توان این را پیدا کند که در بیرون کار کند، اما مهم این است که لازم است هنرجو در هنرستان تلاش بیشتری انجام دهد، بهطوری که سرعت و کیفیت کارش را بالا ببرد تا بتواند با دیگران رقابت کند.
از لحاظ اهمیت، اگر بخواهید درصدی به مهارت عملی و دانش نظری موردنیاز هنرجویان برای ورود به بازار کار اختصاص دهید، این درصدها چگونه است؟
ما در آموزههای دینیمان روایتی داریم از امام معصوم که میفرماید: «العلم امام العمل»؛ یعنی آموزش مقدمهای است برای کارکردن. هنرجویانی که وارد هنرستان میشوند، اول باید در بحث نظری قوی بار بیایند. بهعنوان مثال، در آرماتوربندی میگوییم دو میلگرد را باید روی هم بگذاریم و دور آن را گره بزنیم. اما خود بستن این گره و اصول بستنش، چه در بحث نظری و چه در عمل مهم است. در بحث ساختمان ضوابط و مقرراتی داریم. ما ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان داریم که هر کدام به بخشهایی مربوط میشود که یادگیری نظری آنها لازم است. بهطور کلی، اگر بخواهم درصدی اختصاص دهم، 50، 50 است. آن کس که میگوید من صرفاً کار عملی یاد گرفتم، بهخصوص در شرایط فعلی، به نظر من در بازار کار بیرون آدم موفقی نخواهد بود. او باید بداند که در عمل کار را به چه شکلی انجام دهد و این مقدمه علمی میخواهد.
به نظر شما، مدتزمانی که هنرجو باید آموزش ببیند تا بتواند در این رشته وارد بازار کار شود، چه مدتزمانی است؟
هنرجویانی که وارد هنرستان میشوند، قبلاً دو سال بودند و الان سه سال هستند. اگر همین سه سال را درست استفاده کنند و از تجربههای هنرآموزان و از امکانات موجود در کارگاه بهره ببرند، قطعاً در همین بازه زمانی به آنچه باید میرسند. منتها تلاش خودشان و مطالبهگریشان از معلم و مسئولان مدرسه خیلی مهم است. برای مثال، در کلاس درس که حاضر میشوند، از من هنرآموز بخواهند آنچه را بلدم به ایشان آموزش دهم. از من بخواهند آنها را بازدید ببرم، برایشان فیلم آموزشی بگذارم و آموزشها را مازاد بر مباحث کلاس تدوین کنم، ولی اگر استقبال نکنند، وقتشان تلف میشود و به آنچه باید نمیرسند.
نرمافزارهایی که در این رشته استفاده میشوند چیستند و یادگیری آنها چه اهمیتی دارد؟
یک بخش از نرمافزارها به کارهای ترسیمی مربوط هستند و بخش دیگر به کارهای محاسباتی. در کارهای ترسیمی، نرمافزارهای قدرتمند و خوبی وجود دارند که در هنرستانها هم آموزش داده میشوند. مثلاً نرمافزار «اتوکد» که در ترسیم عمومی ساختمان استفاده میشود. هنرجویان هم آموزشهایی در حد عمومی را کار میکنند و یاد میگیرند، اما تمرینهای بیشتری نیاز دارد که باید خودشان پیگیری کنند. دیگر نرمافزار مورداستفاده «رؤیت» است که در چهار گرایش وجود دارد. آموزشهایی بسیار عالی هم در اینترنت و دورههای آموزشی وجود دارند و در هنرستانها هم در حد مبتدی آموزش داده میشوند. برای آشنایی بیشتر این نرمافزار شامل چهار گرایش در بخشهای معماری، سازه، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی است. در اینجا نکتهای را خدمت شما عرض کنم. با توجه به اینکه نرمافزارها مرتب بهروزرسانی میشوند، لازم است کتابها و دستگاههایی که به کار گرفته میشوند هم بهروزرسانی شوند تا ما و هنرجویان از علم و فناوری عقب نمانیم.
به نظر شما، در این رشته، با تمام جوانبی که دارد و شناختی که دارید، فوت کوزهگری چیست؟
به نظر من فوت کوزهگری در تمام رشتهها و موفقیتها و در کسبوکارهایی که در سطح جامعه وجود دارد، تلاشی است که شخص انجام میدهد. البته در وهله اول توکل به خدای متعال از همهچیز مهمتر است. متوسلشدن به خداوند است که توفیق میدهد. از اینکه بگذریم، تلاش خود شخص مهمترین است. اگر هنرجویان واقعاً اهل تلاش باشند، میتوانند با همین سه سال آموزش، زمینه اشتغال سالهای بعدی زندگیشان را فراهم کنند.
این مجله رشد هنرجو است و مخاطب اصلی آن هنرجویان هستند. اگر توصیهای به آنها دارید، بفرمایید.
هنرجویان عزیز تلاشتان را دست کم نگیرید. بههیچعنوان ناامید نباشید. شرایط کاری بسیار خوب است. در بخشهای گوناگون رشته ساختمان وضعیت درآمد هم الحمدلله خوب است. رشته فعالی است و حس خوبی به شما میدهد؛ بهخاطر اینکه احساس میکنید مسکنی برای هموطنان خودتان میسازید. منتها در این رشته مثل بقیه رشتهها باید هم تلاش کنیم و هم صداقت و درستکاری را سرلوحه کارمان قرار بدهیم تا انشاءالله بتوانیم کشورمان را که آباد هست، آبادتر کنیم.
از وقتی که برای مصاحبه گذاشتید، سپاسگزارم. موفق باشید.
خواهش میکنم. ممنون و سپاسگزارم از شما و دوستانتان در مجله رشد هنرجو که برای شناساندن ظرفیت هنرستانها و کمک به انتخاب بهتر رشته در دانشآموزان تلاش میکنید.