سال عاشقان عابد و محبان سالک به شهر شعبان پایان میپذیرد. حافظ (علیهالرحمه) چه زیبا میگوید:
ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید
از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد
و آنکه چون من، عملی شایستهاش در کف نیست، از این انجام محزون است. پس بهناچار پیاله در خم محبت الهی فرو میبرد و از این شراب طهور آنچنان مست میشود که حزنش نماند. منوچهری چه زیبا حکایت من و باده را بیان میدارد؛ آنجا که میگوید:
ای باده فدای تو همه جان و تن من
کز بیخ بکندی ز دل من حزن من
در مناجات امیر مؤمنان در این ماه شریف، آنگاه که بدین فقره میرسم، سرور تمامی قلبم را فرا میگیرد که «لم یکن لی حول فانتقل به عن معصیتک الا فی وقت ایقظتنی لمحبتک». با این نجوا در فکر فرو میروم که چه نیکو «چوبی» است «زمزمه محبت» که «طفل گریزپای» را آنچنان به نشاط ادب میکند که «جمعه» نیز او را به «مکتب» میآورد. میخواهم قدری گله گزارم از آن معلمان که به بهانههای گونهگون، خویش را از این اکسیر محروم میکنند. دانشآموزان نسل کنونی از سرمای دنیازدگی لرزاناند و تنها سرسپرده آناناند که به هُرم محبت، وجودشان را گرما میبخشند.
آن را که پای در مسیر «تعلیموتربیت» مینهد و ردای معلمی بر تن میکند، رسالت بس سنگین است. امیر بلاغت و فصاحت، علی (علیهالسلام) میفرماید: «آنکه خود را پیشواى مردم سازد، پیش از تعلیم دیگرى، باید به ادبکردن خویش پردازد، و پیش از آنکه به گفتار تعلیم فرماید، باید به کردار ادب نماید. و آنکه خود را تعلیم دهد و ادب اندوزد، شایستهتر به تعظیم است از آنکه دیگرى را تعلیم دهد و ادب آموزد» (حکمت 73، نهجالبلاغه).
آموزش ریاضی تنها به فرمولها و محاسبهها ختم نمیشود، بلکه باید بستری برای تفکر خلاق، تحلیل منطقی و حل مسئله باشد. در این مسیر، نقش معلمان و پژوهشگران بسیار حیاتی است و هدف ما، فراهمکردن محتوایی است که آنها را در این امر یاری کند. در این شماره پای صحبتهای معلمی برگزیده مینشینیم و از او راز این برگزیدگی را میشنویم. شاید یکی از معضلات دانشآموزان در یادگیری ریاضی، نحوه نادرست ایشان در رویارویی با مسئلههای ریاضی است؛ نسخهای برای درمان این درد میپیچیم. از دریچه خلاقیت و نوآوری، یادگیری ریاضی را به تماشا مینشینیم. قدری پیرامون سواد آماری مدرسهای میخوانیم. برگهایی چند از زندگی ریاضیدان نامی، گاوس را ورق میزنیم تا از این مهم پرده برگیریم که علم خود ثروت است؛ ثروتی بزرگ که دستیابی به آن تنها با جهدی بلیغ میسور و ممکن است. و در پایان راهکاری را با شما معلمان به اشتراک میگذاریم تا بازخوردی مناسب از کلاس درسی خویش بگیرید و آموزش را بهگونهای مؤثر پیاده سازید.
امیدواریم مطالب این شماره برای شما مفید باشد. مشتاقانه منتظر دریافت نظرات، پیشنهادها و مقالههای ارزشمند شما هستیم تا با هم به ارتقای آموزش ریاضی در کشور کمک کنیم. همانند رمزینه شماره پاییز، راههای ارتباطی با من و مجله در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.
سپاس فراوان