پنج شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۴

مقالات

معرفی رشته امور دامی

  فایلهای مرتبط
معرفی رشته امور دامی

مقدمه

کشورمان ایران با جایگاه راهبردی خود در خاورمیانه، شرایط آب‌وهوایی گوناگون و ویژه‏ای دارد. کشاورزی و دام‌پروری از دیرباز در ایران رواج داشته و حرفه اصلی مردمان ساکن در فلات قاره ایران بوده است؛ به گونه‌‏ای که اهلی‌شدن شماری از گونه‏‌های حیوانی، مانند شترهای دوکوهانه، گوسفند، بز و سگ، در بخش‏‌های گوناگونی از ایران انجام شده است. آثار باستانی به‌دست‌آمده از شهرهای کشورمان همگی گواه بر دیرینگی دام‌پروری در ایران هستند. برای نمونه، وجود نگاره‏‌های زیبای حیوانات، به‏‌ویژه دام‏‌های اهلی، در سنگ‏‌نگاره‏‌های تخت جمشید در 2500 سال پیش و یا آثار به‌دست‌آمده از تپه‏‌های سیلک کاشان در 6000 سال قبل، این موضوع را گواهی می‏‌کنند. بنابراین می‏‌توان گفت که ایرانیان قدیم از جمله مردمانی بوده‏‌اند که در هزاره ششم پیش از میلاد مسیح، و حتی پیش‌تر از آن، کشاورزی و دام‌پروری می‌کرده‌اند (اسدی و سلیمی، 1392).

 

اهمیت و ضرورت رشته امور دامی

آموزش کشاورزی در ایران با تأسیس اولین مدرسه کشاورزی در سال 1279 خورشیدی، به نام «مدرسه فلاحت مظفری» آغاز شد و در زمان صدارت میرزا تقی‌خان امیرکبیر در سال 1296 اولین جنبش به‏‌سوی کشاورزی نوین به‌وجود آمد. در آن زمان، آموزش‌‏های رسمی در مدرسه‌های کشاورزی و آموزش‏‌های غیررسمی توسط مأموران اداره فلاحت، برای ترقی کشت‏‌وکار و توسعه فنون کشاورزی و دام‌پروری انجام می‏‌شد (زمانی‌پور، 1386).

بین بخش‌های متفاوت کشاورزی، دام‌پروری اهمیت ویژه‌‏ای دارد و همواره به‌عنوان رشته‏‌ای مکمل در کنار کشاورزی بوده است. زیرا در سبد غذایی مصرف‏‌کنندگان، آنچه بیش از هر ماده‏ دیگری حلقه‏ تغذیه انسان را کامل می‌‏کند، مواد پروتئینی، به‏‌خصوص نوع حیوانی آن است که باید آن را در بخش دام‌پروری به‏‌عنوان یکی از زیرشاخه‌‏های بخش کشاورزی مورد توجه قرار داد. این بخش همچنین اهمیت بالقوه‏ای در تولید ناخالص ملی و اشتغال‏‌زایی دارد.

مزیت دیگر بخش دام‌پروری این است که حتی محصولات بسیار کم‌‏ارزش کشاورزی، از جمله کاه، کنجاله سویا، کنجاله تخم پنبه و سبوس را به محصولات باارزش و پروتئینی، مانند شیر، گوشت و تخم‏مرغ تبدیل می‏‌کند. بدین معنا که دام‌پروری با کمترین فشار به بخش کشاورزی، بیشترین و باارزش‌ترین محصول و فراورده را تولید می‌کند (آزادی‌عبدولی و همکاران، 1392).

در نظام جدید آموزش فنی‌‏وحرفه‌‏ای وزارت آموزش‌وپرورش که شامل چهار زمینه صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی است، رشته امور دامی که در گذشته دام‌پروری خوانده می‌شد، در گروه کشاورزی و غذا قرار دارد. در این رشته هنرجویان هنرستان کشاورزی طی سه سال تحصیلی اطلاعات و شایستگی‏‌های فنی و غیرفنی لازم برای تولید و پرورش مرغ و ماکیان، دام‌‏های سبک و سنگین، زنبور عسل و آبزیان زینتی و خوراکی را با توجه به شرایط و اقلیم منطقه خود کسب خواهند کرد.

 

محتوای آموزشی رشته امور دامی

هنرجویان این رشته، علاوه بر گذراندن درس‌‏های عمومی، شامل تربیت دینی و اخلاقی، زبان و ادبیات فارسی، زبان‏‌های خارجی، مطالعات اجتماعی، انسان و سلامت، انسان و مهارت‏‌های زندگی، و شایستگی‌‏های پایه شامل ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‏‌شناسی، درس‌‏های شایستگی‏‌های غیرفنی و فنی مربوط به رشته امور دامی را نیز باید فراگیرند. کتاب‌‏های درسی در شاخه فنی‏‌وحرفه‏‌ای دارای پنج پودمان هستند.

در خصوص رشته امور دامی در هر پودمان ممکن است چند واحد یادگیری یا عنوان‌هایی به‏‌موازات هم وجود داشته باشند که هنرجویان مطابق سیاست‏‌های کلان کشور و آمایش سرزمین یک عنوان را آموزش می‌بینند و ارزشیابی می‏‌شوند.


۱۱۱
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش، از حرف تا حرفه، هدایت تحصیلی، آموزش کشاورزی،رشته امور دامی، سیدناصر خالقی میران
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.