با سلامی گرم به شما آموزگاران سختکوش که همچون چراغهای فروزانی، راه آیندهسازان این مرزوبوم را روشن میکنید. آبان ماه، ماهی سرشار از پیامهای تربیتی و حماسی است که فرصتی مغتنم در اختیار ما معلمان قرار میدهد تا با نگاهی نو به فرایند یاددهییادگیری بپردازیم. در این شماره، موضوع «آموزش تلفیقی» را بهعنوان محور اصلی انتخاب کردهایم؛ رویکردی که میتواند تحولی شگرف در نظام آموزشی ما ایجاد کند.
سیزدهم آبان، روزی است که سه رویداد بزرگ را در حافظهی تاریخی ملت ما ثبت کرده است؛ تبعید امام خمینی(ره)، کشتار دانشآموزان در سال 1357 به دست رژیم ستمشاهی و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام(ه). این روز به ما یادآوری میکند دانشآموزان این مرزوبوم همواره پیشگامان عرصهی مقاومت و ایستادگی بودهاند. وقتی به شهدای جنگ تحمیلی دوم هم نگاه میکنیم، حضور دانشآموزان یادآور این نکته است که دشمن از آیندهی ما میترسد و قصد او کشتن آیندهسازان ماست. امروز نیز با وجود تمام فشارها و تحریمها، ما ایستادهایم و تا فتح قلههای پیشرفت، از پای نخواهیم نشست. این رسالت بزرگ بر دوش شما معلمان گرانقدر است که با روشهای خلاقانه، روحیهی مقاومت و خودباوری را در دانشآموزان نهادینه کنید.
به مناسبت روز دانشآموز و در تلفیق این روز با عنوان رشد آموزش ابتدایی، یاد دانشآموزان شهید دورهی ابتدایی در این دفاع مقدس را گرامی میداریم؛ فاطمه نیازمند (پایهی ششم، مدرسهی شهید رحمانی تهران)، محیا نیکزاد (پایهی چهارم، مدرسهی شهید رحمانی تهران)، هلنا غلامی (پایهی پنجم، مدرسهی شهید حسینی خرمآباد)، محمدرضا اقدسی (پایهی چهارم، مدرسهی ایمان تهران)، علی نیازمند (پایهی چهارم، مدرسهی ایمان تهران)، امیرعلی امینی (پایهی پنجم، مدرسهی گلهای انقلاب تهران)، سهیل کطولی (پایهی پنجم، دبستان صیاد شیرازی تهران) و محمدحسین خاکی احمدآبادی (پایهی ششم، مدرسهی ایمان تهران). فراموش نخواهیم کرد که رژیم کودککش صهیونیستی در سایهی سکوت جهانیان در تجاوزی آشکار خون هموطنان ما را نیز مثل شهدای مظلوم غزه و لبنان و یمن و... به خاک ریخت و این خونها بیشک روزی دامن این رژیم را خواهد گرفت.
آموزش تلفیقی؛ رویکردی نوین برای تربیت همهجانبه
در دنیای پرشتاب امروز، آموزشهای سنتی پاسخگوی نیازهای نسل جدید نیست. آموزش تلفیقی با ترکیب هوشمندانهی درسهای متعدد و مرتبطساختن آنها با زندگی واقعی، میتواند یادگیری را معنادار و ماندگار کند، خلاقیت و تفکر نقادانه را پرورش دهد، مهارتهای زندگی را آموزش دهد، شور و نشاط را به کلاسهای درس بازگرداند و ارتباط بین مفاهیم درسی را برای دانشآموزان ملموس سازد؛ مثلاً وقتی دانشآموزان در حین یادگیری درس علوم، با مفاهیم ریاضی نیز آشنا میشوند یا هنگام آموزش درس فارسی، مهارتهای اجتماعی را میآموزند، در واقع در حال تجربهی یادگیری عمیق و همهجانبه هستند. با نگاهی به جهان آفرینش میتوان دریافت که اساساً جهان با موضوعات جداگانهای از هم تفکیک نشده است. مسائل جهان تلفیقی هستند. این نظام نوین آموزشی بوده است که با توان شگفتانگیزی جهان پیرامون را به ادبیات و ریاضی و علوم و... تقسیم کرده است. چه بسا با بیلزدن باغچه و گفتوگو در مورد مقدار بذر موردنیاز برای این باغچه و زمزمهکردن شعری اخلاقی، بتوان درسهای متعددی را آموزش داد، بدون استفاده از کتاب و اجبار به نشستن در کلاس!
همکاران عزیز، نشریهی رشد آموزش ابتدایی بستری است برای به اشتراک گذاشتن تجربهها و ایدههای ناب شما. از شما دعوت میکنیم تجربههای موفق خود در زمینهی آموزش تلفیقی، نمونهکارها و پروژههای اجراشده در کلاسهایتان، راهکارهای عملی برای تلفیق مفاهیم درسی با موضوعات ملی و مذهبی، ابتکارات آموزشی در زمینهی تقویت روحیهی مقاومت و خودباوری و چالشها و راهحلها در مسیر اجرای آموزش تلفیقی را با ما و دیگر همکارانتان به اشتراک بگذارید. مطمئن باشید هر ایده و تجربهای میتواند چراغ راه دیگر همکاران باشد. در این مسیر پرچالش، اما شیرین معلمی، همراه و همقدم شماییم.
معلمی هنر زندهکردن آینده است؛ آیندهای سرشار از امید، مقاومت و خلاقیت.