در مقالۀ حاضر، مؤلف، چهارچوب نظری یک طرح پژوهشی را که با هدف ارزشیابی میزان موفقیت طرح سامانبخشی کتابهای آموزشی طراحی شده است، ارائه میدهد.
دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰
محتواى کتاب آموزشى باید بتواند به تسهیل، تعمیق و تحکیم یادگیرى کمک کند. بنابراین، بدون پیروى از منطق یادگیرى، نمىتوان به طراحى کتاب آموزشى پرداخت.
هنگامى که یادگیرنده، محتواى کتاب را مىخواند، در واقع، مفاهیم را با توجه به پیشدانستههایش، در ذهن سازماندهى مىکند، به نظام ارتباطها و کاربردها پى مىبرد و به وسیلهى نگرش و تفکر خاص خود، دست به تولید دانش مى زند. در مجموع، کتابهاى آموزشى با توجه به هدفها، نوع محتوا و مخاطبانشان، ممکن است به شیوههاى گوناگون طرحریزى شوند؛ با این همه، براى تدوین این کتابها، مىتوان برخى ویژگىهاى ساختارى مشترک را در قالب نوعى الگوى انعطافپذیر به مؤلف پیشنهاد کرد. این مقاله که به قلم محمود امانى طهرانى نوشته شده است، تلاش دارد نشان دهد که چگونه میتوانیم یک وحدت ساختارى به محتواى کتابهاى آموزشى دهیم.
دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰
چرا کتابهای آموزشی تألیفی در مقایسه با کتابهای ترجمهای، کمتر هستند؟ آقای سالک به عنوان یکی از دستاندرکاران عرصۀ کتابهای آموزشی، میکوشد در این مقاله به این پرسش پاسخ گوید.
یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰
بستۀ برنامۀ درسی غالباً از تعدادی فعالیت و احتمالاً تعدادی رسانه متفاوت تشکیل شده است؛ در این بسته موادی برای استفاده دانشآموز، موادی برای معلمان و موادی هم برای خانوادهها وجود دارد و هر چه و به هر تعداد که باشند، مجموعهای از مود آموزشی هماهنگی هستند که برای نیل به اهداف خاص طراحی شدهاند. در این مقاله از ویژگیهای بستۀ برنامۀ درسی سخن میرود.
یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰